Voorbereiding 3e actieweek Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg van start

oktober 11, 2018 in Nieuws

Met de boodschap ‘Glazenwassers hebben ♥ voor de zorg’ lanceert OSB AWOG voor het derde opeenvolgende jaar de actieweek voor de glazenwassers. In de actieweek organiseren glazenwassersbedrijven verschillende activiteiten voor de bewoners, cliënten, patiënten en zorgverleners in zorginstellingen in Nederland. Deze echte ontmoetingen worden door iedereen bijzonder op prijs gesteld. In tegenstelling tot eerdere jaren worden dit jaar naast zorginstellingen voor ouderen ook andere zorginstellingen bezocht. De actieweek was afgelopen jaren een succes. De activiteiten vinden plaats van 10 tot en met 21 december.

De glazenwassers- en schoonmaakbranche investeert jaarlijks volop in medewerkers met o.a. (vak)opleidingen. Tijdens de actieweek tonen glazenwassersbedrijven op een andere manier hun maatschappelijke betrokkenheid. Daarbij richten ze zich op de zorg van mensen. Meestal zien patiënten, cliënten, bewoners, verzorgers en vrijwilligers van zorginstellingen (denk bijvoorbeeld aan zorgcentra, ziekenhuizen en Ronald McDonald Huizen) glazenwassers alleen als zij aan het werk zijn. Deze keer gaan de glazenwassers samen met hen sociale activiteiten doen. Daarmee willen ze verzorgers en vrijwilligers in zorginstellingen ontlasten en helpen. Tijd en ruimte voor extra activiteiten is er vaak niet. Daar willen de glazenwassersbedrijven graag wat aan doen in de actieweek.

Ontmoeten
Deze echte ontmoetingen worden door iedereen bijzonder op prijs gesteld. De bedrijven en de zorginstellingen spreken samen af wanneer en welke activiteiten er plaatsvinden. Afgelopen jaar liepen de activiteiten uiteen van bijvoorbeeld het maken van kerststukjes tot het helpen bij het uitserveren van het kerstdiner, van muziek luisteren tot samen een kopje koffie drinken met iets lekkers erbij.

Over OSB AWOG
Bij OSB zijn zo’n 280 ondernemingen aangesloten die samen circa 70% van de markt realiseren. Zij zijn vooral actief in de schoonmaak van gebouwen (waaronder hotels, zorginstellingen, scholen), glazenwassen, gevelbehandeling, calamiteitenschoonmaak en reiniging in de voedingsmiddelenindustrie. In de branche werken 125.000 mensen, waarvan 100.000 bij OSB-leden. Alle leden moeten aan de verplichtingen van het OSB-Keurmerk voldoen. Hiermee tonen de schoonmaak- en glazenwassersbedrijven aan dat zij vakkundig zijn, de administratie op orde hebben, hun belasting en premies betalen, eerlijk zakendoen en over de juiste verzekeringen beschikken. Voor opdrachtgevers is dit een belangrijk pluspunt omdat het OSB-Keurmerk het risico op ketenaansprakelijkheid beperkt. De glazenwassers hebben een eigen segment binnen OSB: AWOG. AWOG staat voor Alles Weten Over Glazenwassen. Ruim 1/3 deel van de OSB-leden doet immers (ook) aan glasbewassing.

Delen