Michelle van Os van Helpling reageert op aanklacht FNV

oktober 18, 2018 in Nieuws

Op 17 oktober maakte Schoonmaakjournaal melding van het bericht van vakbond FNV over de aanleiding tot het aanspannen van een rechtszaak tegen Helpling. Volgens het FNV ‘ontduikt Helping de cao Schoonmaak en werkt het bedrijf via schijnconstructies. FNV eist hiervoor een schadevergoeding.’ Volgens journalistieke principes passen wij, als redactie, hoor en wederhoor toe. Hieronder leest u de reactie van Michelle van Os, managing director van Helpling Nederland, op de aanklacht van vakbond FNV.

“Helpling heeft in de afgelopen vier jaar een online marktplaats gecreëerd waarop huishoudens en huishoudelijke hulpen elkaar gemakkelijk kunnen vinden. Het was bij de start van ons bedrijf onze missie om een digitale versie te worden van het prikbord in de supermarkt. Dat is gelukt. Door vraag en aanbod op een digitale manier op een platform te verenigingen, brengt Helpling structuur en transparantie aan in een bijna geheel zwarte markt zonder hierbij bestaande markten te ontwrichten. Inmiddels zijn er meer dan 80.000 huizen schoongemaakt en gebruiken meer dan 1500 huishoudelijke hulpen in heel Nederland ons platform om op een laagdrempelige, flexibele manier bij te verdienen. Hulpen hoeven dankzij Helpling niet zelf actief op zoek naar klanten en bepalen waar, wanneer en tegen welk uurtarief zij hun diensten aanbieden. Helpling heeft een aantrekkelijk alternatief gecreëerd voor de enorme zwarte schoonmaakmarkt in Nederland. Uiteraard is er ruimte voor verbetering in de markt waarin Helpling actief is. Sinds de start van ons platform denken wij mee met de overheid om verandering te bewerkstelligen. In het huidige arbeidsrecht wordt nog geen rekening gehouden met de opkomende platformeconomie. FNV kijkt niet naar de toegevoegde waarde van Helpling, maar lijkt slechts geïnteresseerd Helpling in de traditionele werkgever-werknemer arbeidsvorm te persen. De oplossing van het geschil ligt volgens ons in het creëren van nieuwe kaders voor de platformeconomie en niet in het afremmen van innovatie.”

Hoor en wederhoor
“Op 17 oktober heeft vakbond FNV een persbericht verstuurd waarin zij bekend maken een rechtszaak aan te spannen tegen Helpling. In het persbericht staan een aantal feitelijke onjuistheden, die wij graag willen rechtzetten.

FNV schrijft dat huishoudelijke hulpen via het Helpling platform €11,50 per uur verdienen.
> Huishoudelijke hulpen die werken via het Helpling platform stellen zelf hun uurtarief in. Hierbij wordt rekening gehouden met het minimumloon als ondergrens.

FNV schrijft dat Helpling om bemiddelingskosten vraagt en dat dit in strijd is met de wet.
> Helpling is geen bemiddelaar. De huishoudelijke hulpen zijn namelijk volledig vrij in hun keuze om wel of niet te werken. Er worden dan ook geen bemiddelingskosten in rekening gebracht. Hulpen kunnen het online prikbord gebruiken om hun diensten op een laagdrempelige manier aan te bieden. Helpling heeft geen sturende of bemiddelende rol bij het koppelen van de huishoudelijke hulp aan een huishouden. En ook niet bij de uitvoering van het uiteindelijke werk. Wat Helpling wél doet, is het aanbieden en onderhouden van een online marktplaats. Om dit te kunnen doen, vragen we een vergoeding aan de huishoudelijke hulpen van het gebruik van het platform.

FNV schrijft dat Helpling werkt met ‘goedkope ZZP’ers’.
> De huishoudelijke hulpen op het platform zijn particulieren en werken onder de ‘Regeling Dienstverlening aan Huis’. Zij zijn geen zelfstandigen en hoeven zich niet in te schrijven bij de Kamer van Koophandel.”

 

Delen