25 januari 2017

Marktonderzoek facility management: “Na jaren van krimp nu groei”

Het gaat weer goed in de Nederlandse facility management markt. Na jaren van krimp is er voor het eerst sinds 2009 weer groei zichtbaar, namelijk 0,9% sinds het laatste onderzoek uit 2014. De totale omvang van de markt inclusief vastgoed bedraagt 72,7 miljard euro. Zonder het vastgoed meegerekend, is de marktomvang 32,4 miljard euro. Dat is goed voor bijna 5% van het bruto binnenlands product. De inzet van technologie blijkt nu en de komende jaren de nummer één trend in de facilitaire markt.

Dit blijkt uit het Facility Management Marktonderzoek 2017 dat door FMN – de beroepsvereniging voor het facilitaire domein – en Twynstra Gudde is uitgevoerd. De resultaten van het periodieke onderzoek zijn op 18 januari op het vakevent Facility for Future in Den Bosch gepresenteerd. Het onderzoek – inmiddels voor de vijfde keer door FMN en Twynstra Gudde samen uitgevoerd – geeft een representatief overzicht van de cijfers, trends en ontwikkelingen in de facilitaire markt, inclusief de grootste facilitaire deelmarkten zoals beveiliging en contractcatering. Meer dan 550 respondenten deden aan het onderzoek mee. De hoogste response ooit.

Innoveren met technologie
Technologie, zo blijkt uit het marktonderzoek, is in 2017 de belangrijkste trend. De voorspelling uit het marktonderzoek 2014 komt daarmee uit. Ook voor 2020 verwachten de respondenten dat technologie nog steeds de belangrijkste trend is. Big data analytics, werkpleksensoren, internet of things, robotica, 3D-printing en artificial intelligence gaan een steeds grotere rol spelen in het facilitaire werkveld. Organisaties die niet op technologische veranderingen inspelen, dreigen de boot te missen.

Weerbaarheid nieuwe bestaansrecht
Na technologie is ‘wend- en weerbaarheid’ de belangrijkste trend om op in te zetten. Het wordt voor facilitaire organisaties steeds belangrijker om te kunnen meebewegen met de klant, juist in een tijd waarin de wereld complexer wordt en veranderingen steeds sneller gaan. Men moet nog beter weten wat de klant wil, waar hij naartoe beweegt en de bedrijfsvoering zo inrichten dat men hier snel op kan inspelen.

Kostenmanagement
Kostenmanagement en -reductie – jarenlang de nummer één trend – is gedaald naar een derde positie. FMN-voorzitter Natalie Hofman herkent dit ook in de markt: “Natuurlijk, in de eerste plaats gaat het economisch beter, maar vanuit FMN hebben we de afgelopen jaren ook een helder pleidooi gehouden om facilitaire bestedingen niet alleen als een kostenpost te zien, maar ook als een investering in werknemerstevredenheid, klantbeleving en klanttevredenheid.”

Ook adviseur Joke Veenstra van Twynstra Gudde bevestigt dit beeld: “Er wordt een bredere focus verwacht van de facility manager, waarin een balans wordt gezocht tussen de sociale, milieu- en economische aspecten.” 

Publicatie
De onderzoeksresultaten zijn gebundeld in de publicatie De Nederlandse facility management markt 2017, een overzicht van cijfers, trends en ontwikkelingen. Op woensdag 18 januari zijn de resultaten officieel gepresenteerd tijdens het vakevent Facility for Future in Den Bosch en is het eerste exemplaar overhandigd aan FMN-voorzitter Natalie Hofman.

De publicatie is voor € 39,95, exclusief btw en verzendkosten, te bestellen via de website van FMN (www.fmn.nl). FMN-leden kunnen de publicatie ook gratis online inzien.

 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: