Hago, Aventus en studenten: golden ticket tegen zwerfafval

Project Beeldschoon in beeldOp 26, 27 en 28 mei stond Aventus in het teken van Beeldschoon afval: drie themadagen om studenten bewust te maken van hun verantwoordelijkheid om eigen afval op te ruimen. Het project Beeldschoon komt voort uit de samenwerking tussen schoonmaakbedrijf Hago en de facilitaire afdeling van Aventus.

Om de kans van slagen van het project te vergroten, vroegen de school en het schoonmaakbedrijf studenten mee te denken. Een unieke samenwerkingsdriehoek die door het direct betrekken van de doelgroep grote kans van slagen heeft. 

Afval: je moet het leuk maken
“Zwerfafval is de grote uitdaging van vele facilitair managers op scholen, met name ROC’s”, weet Bob Poorthuis, rayonmanager bij Hago. “Hago haakte al vaker aan als kennispartner bij scholen om dit onderwijsbrede probleem aan te pakken. Wij zijn ervan overtuigd dat mensen – zeker jongeren – iets pas gaan doen, als je het leuk maakt. Dat is natuurlijk een uitdaging met het thema zwerfafval. Daarom vinden we het belangrijk de doelgroep zelf erbij te betrekken. Zodat we vanuit hun ogen dit probleem kunnen aanpakken en in hun belevingswereld kunnen treden. En ik denk dat we daar met dit evenement een heel mooie eerste slag mee slaan. De studenten hebben op ludieke wijze hun medestudenten op hun verantwoordelijkheid weten te wijzen. Door onder meer Golden Tickets voor gratis koffie uit te delen aan studenten en docenten die netjes hun afval weggooiden, hebben zij het onderwerp positief benaderd. Met andere woorden: ze hebben het leuk weten te maken.”

Belang van campagne schone school
De studenten brachten het project Beelschoon letterlijk tot leven met levende zwerfafvalstandbeelden (in afval verklede studenten die zich als standbeeld opstelden in de scholen), de Golden Tickets, flyers en een postercampagne. Rake cijfers uit eigen onderzoek – zoals: 98% vindt het belangrijk dat de school schoon is, terwijl slechts 63% zich verantwoordelijk voelt voor het opruimen van zijn afval – benadrukken het belang van de campagne en zetten de studenten van de ROC’s in Apeldoorn, Deventer en Zutphen aan het denken.

Samenwerkingsdriehoek
Henriette Jonkman, hoofd facilitair bij Aventus Apeldoorn, is zeer enthousiast over de samenwerkingsdriehoek Aventus, Hago en studenten. “We legden de vraag bij Hago neer, zij zijn tenslotte onze schoonmaakpartner. Ze kwamen met meerdere ideeën. Maar toen op een gegeven moment het idee ontstond om studenten te betrekken, wisten we dat we de goede weg gevonden hadden. Wij vormden samen met Hago de werkgroep die de studenten heeft begeleid in hun project. We gaven advies en feedback op hun plannen waar zij mee verder konden. En met resultaat! De inbreng van studenten pakte heel verrassend uit en was heel waardevol. Zij zíjn tenslotte de doelgroep en weten als geen ander hoe je die kunt bereiken en aanspreken.”

Wordt vervolgd…
Jonkman vervolgt: “We hebben niet de illusie dat zwerfafval na dit project tot het verleden behoort, maar het is absoluut een goede eerste stap. En die smaakt naar meer: wij zijn net als Hago heel positief over het verloop van het project en gaan zeker kijken hoe we dit een meer structureel karakter kunnen geven. Wordt vervolgd!”