FM Provider Performance Onderzoek 2017: grote verschillen tussen providers

maart 16, 2018 in Nieuws

Vandaag presenteert Hospitality Group de resultaten van het tweede FM Provider Performance Onderzoek. Dit is hét onafhankelijke onderzoek over de prestaties van facilitaire providers in Nederland waar sprake is van hogeknipsourcingmodellen. Het Provider performance onderzoek laat in 2017 wederom zien dat er grote verschillen zijn in de performance van de verschillende providers. In 2017 bedraagt het verschil tussen de laagst scorende en de hoogst scorende provider 2,5 punten op een 10-puntsschaal.

Hogeknipsourcingmodellen zijn sourcingmodellen waarbij een deel van de regie- en coördinatie-activiteiten zijn uitbesteed aan externe dienstverleners. In dit onderzoek worden drie vormen van hogeknipsourcingmodellen onderscheiden: Multiservices, Managing Agent en Integrated Facility Management.

Grote verschillen
Het Provider performance onderzoek laat in 2017 wederom zien dat er grote verschillen zijn in de performance van de verschillende providers. In 2017 bedraagt het verschil tussen de laagst scorende en de hoogst scorende provider 2,5 punten op een 10-puntsschaal!

Engie scoort met een 6,3 in 2017 als laagste en KIEN met een 8,8 als hoogste. Gemiddeld worden de providers met een 7,4 beoordeeld ten opzichte van een 6,9 in 2016. CBRE, HEYDAY en Sodexo laten dit jaar in de overall score de grootste stijging zien.

De grote verschillen in performancescores onderstrepen de relevantie van dit onderzoek. Het onderzoek biedt objectief en onafhankelijk inzicht in de klanttevredenheid van alle Nederlandse providers. Deze informatie helpt opdrachtgevers bij de selectie van hun provider(s) en providers bij het definiëren van de onderwerpen waarop zij kunnen verbeteren of zich willen profileren.

Top 3 ranking
De top 3 ranking van providers voor de drie verschillende sourcingmodellen:

Multiservices
D&B
Facilicom
Eurest

Managing Agent
Kien
HEYDAY
D&B

IFM
Kien
Yask
Eurest / Facilicom

8 belangrijkste conclusies onderzoek
1. performanceverschillen tussen providers zijn groot
2. verbetering in performance over de gehele linie
3. proactiviteit grootste kans voor providers
4. providers scoren in 2017 beter op innovatie
5. beste performance voor het Managing Agent-model
6. opdrachtgevers van kleinere organisaties meer tevreden
7. meer klantwaarde genereren is niet ingewikkeld
8. soft service providers outperformen hard service providers

Kenmerkend voor het Provider Performance Onderzoek is dat de beoordeling van de performance van providers door opdrachtgevers gebeurt. Het is daarmee per definitie een objectief en onafhankelijk onderzoek. In totaal zijn bijna 100 opdrachtgevers geïnterviewd.

Over Hospitality Group
Hospitality Group is het advies- en projectmanagementbureau voor hospitality, facility management, huisvesting en inkoop. Creating better places is onze missie. Samen met opdrachtgevers realiseren circa 100 adviseurs en interim-managers aantrekkelijke en excellent georganiseerde omgevingen voor werken, leren, vrije tijd en zorg. Onze expertises bestaan uit service & workplace design, sourcing, regie & performance, training & development en interim & recruitment. Van advies tot uitvoering en van inspiratie tot coaching.

Delen