CNV opent meldpunt voor hotelschoonmakers bij Van der Valk

december 20, 2017 in Nieuws

Gerommel met urenbriefjes, betalingen die niet kloppen, grove omgangsvormen: schoonmakers bij een aantal hotels van Van der Valk hebben een lange lijst met klachten over hun werkgever, schoonmaakbedrijf Jaquet en De Groot. “Uit de gesprekken die wij afgelopen tijd met schoonmakers hebben gevoerd, komt een onthutsend beeld naar voren van de werkomstandigheden en de manier waarop zij worden behandeld”, zegt Jan Kampherbeek van CNV Vakmensen. De bond heeft Van der Valk, als verantwoordelijke opdrachtgever, gevraagd om hier direct actie op te ondernemen. Voor de schoonmakers heeft bond vandaag een meldpunt geopend.

Jaquet en De Groot is het vaste schoonmaakbedrijf van maar liefst 30 vestigingen van Van der Valk. De lijst met klachten over het Rotterdamse schoonmaakbedrijf is lang: er wordt gerommeld met urenbriefjes; werknemers krijgen niet betaald waar ze recht op hebben; werknemers worden respectloos en onheus behandeld; arbeidscontracten worden niet aangepast na promotie; werknemers moeten in opdracht van de werkgever liegen; werk-afspraken worden niet nagekomen; er heerst een sfeer van intimidatie, jaloezie en boosheid.

Lees hier de interviews met schoonmakers

Op bezoek bij Van der Valk
Medewerkers van CNV Vakmensen hebben dinsdagochtend bijna 30 hotels van Van der Valk bezocht. “We kunnen ons goed voorstellen dat Van der Valk ook schrikt van deze verhalen”, zegt Kampherbeek. “Het is duidelijk dat hier dingen structureel flink mis gaan. Als opdrachtgever is Van der Valk hier mede verantwoordelijk voor. Wij willen dat de schoonmakers netjes worden betaald en menselijk worden behandeld. Concreet hebben wij Van der Valk gevraagd om de code Verantwoordelijk Marktgedrag te ondertekenen, zoals in de schoonmaakbranche gebruikelijk is. Bij de afspraken met schoonmaakbedrijven moet Van der Valk rekening houden met deze code.”

De CNV-medewerkers hebben ook met de schoonmakers gesproken. “Voor zover dat mogelijk was tenminste. We hebben hen verteld over de vele klachten over Jaquet en De Groot. En dat wij graag willen dat Van der Valk hier actie op onderneemt.”

Reacties van schoonmakers
“Dat we veel in onze eigen tijd lopen, is het ergst. Ik krijg per kamer betaald. Voor vijftien kamers van twintig minuten krijg ik dus vijf uur salaris. Ga ik eroverheen, dan is dat mijn eigen tijd. Het werk eromheen moet overigens ook in mijn eigen tijd, zoals de was wegbrengen en ophalen, de werkkar ophalen, klaarmaken en weer opruimen. Ook voor extra werk zoals koelkastjes soppen en douchebakken ontkalken krijg ik geen extra minuten.”

“Ons werk wordt gecontroleerd door medewerkers van Van der Valk. Dat is logisch, ik snap dat zij die kamers puntjegaaf willen hebben. Dat wil ik ook. En ik wil best aanpoten, vind het werk op zich leuk en plezierig. Maar wat Van der Valk wil, staat in geen verhouding tot de tijd en mogelijkheden die ik van Jaquet en De Groot krijg. Daar wordt gezegd: wij krijgen dat ook niet betaald dus los het zelf op.”

“Ik moest urenlijsten verkeerd invullen. En tegen de schoonmaaksters moest ik liegen over hun betaling: ze kregen minder dan ze dachten.” (een meewerkend leidinggevende)

“Ze schreeuwden hard dat we te langzaam werkten, maakten gemene opmerkingen en verdeelden het werk oneerlijk. Ook rommelden ze met de urenbriefjes die we soms van tevoren al moesten tekenen en waarvan we nooit een kopie kregen. De werkdruk was enorm.”

“Natuurlijk wil ik best extra werk op een kamer doen. Ik begrijp dat die kamers schoon moeten zijn. En ik heb ook helemaal geen bezwaar tegen rennen, hard schoonmaken en weer rennen. Een tijd lang zag ik het schoonmaken als een soort fitness. Met een hartslagmeter hield ik soms zelfs mijn hartslag in de gaten. Ik vond het heel hard werden, dat accepteerde ik, ik wilde geld verdienen. Maar schreeuwen en uitschelden, dat is respectloos. Dat wil ik niet.”

Maribel: “Er is daar zoveel mis. Elke week opnieuw proberen ze mij opnieuw schoongemaakte kamers door de neus te boren. Zelden kloppen de gewerkte uren. Zeg ik er iets van, dan wordt mijn leidinggevende razend. Dan schreeuwt ze en gooit ze met spullen. Maar ik houd mijn poot stijf, ik werk toch niet voor Piet Snot? Maar de sfeer is verschrikkelijk en gekmakend.”

 Over CNV
CNV Vakmensen heeft 160.000 leden en behartigt de belangen van werknemers in de sectoren industrie, bouw, vervoer, handel, diensten en voeding.