8 april 2016

DNA Greenspeed: innovatie en ecologie

Met de aankondiging van de overname Ecover Professional per 1 januari knalde Greenspeed het nieuwe jaar in. Niet in de laatste plaats doordat de microvezel-pionier zich nu op het chemiepad gaat begeven. De stap is goed ontvangen. Door klanten, relaties, collega’s, de branche en medewerkers van beide bedrijven. “Greenspeed zet met de overname van de professionele tak van Ecover een grote stap voorwaarts.” Aan de vooravond van de grote, officiële lancering van het nieuwe merk en het eerste gezamenlijke optreden op de ISSA/INTERCLEAN Amsterdam spreekt het managementteam: Michel de Bruin, Johan Tops en Edward van Woerden. 

“Met de integratie van Ecover Professional in Greenspeed realiseren we een kwalitatieve injectie. Het is mooi om te zien hoe complementair onze innovatieve producten zijn. Dat biedt onze relaties en klanten heel veel kansen.” Aan het woord is Johan Tops (links op de foto). In 2006 maakte Tops na zeven jaar de overstap van Diversey België naar Ecover. “We waren toen enkel op de consumentenmarkt actief; de opstart van de professionele markt was aanstonds en nam ik op me.”

Waarom afstoten en fuseren?
Vanuit het niets bouwde Tops de B2B-markt voor Ecover uit tot een omzet in de Benelux van enkele miljoenen. Het bedrijf is in vijftien landen actief. Toch besloot Ecover zich per afgelopen 1 januari terug te trekken uit de professionele markt. Waarom? Voor haar langetermijngroei wil Ecover zich exclusief richten op de B2C-markt. “Daar oefenen onze merken een sterke aantrekkingskracht op consumenten en klanten uit,” verklaarde Tim Smith, Europees general manager van Ecover, in de persaankondiging begin dit jaar. Tops vult dit aan: “We kunnen onze klanten nu heel veel meer bieden. Meer producten, meer support, meer commerciële kansen.”

Stoutste dromen
“Het was een stille wens van me om met Ecover samen te werken”, doet directeur Michel de Bruin uit te doeken. De Nederlandse specialist in de productie en distributie van innovatieve schoonmaaksystemen voor de B2B-markt draagt innovatie en ecologisch reinigen hoog in het vaandel; De Bruin zag in Ecover zijn kans schoon. “Natuurlijk kwam ik Ecover op beurzen en bij klanten tegen. Maar toen ik Johan bij toeval op Schiphol ontmoette, hebben we kennis met elkaar gemaakt en bleek dat we beiden meer content willen geven aan de filosofie achter ecologisch reinigen.”

Greenspeed en Ecover sluiten perfect op elkaar aan en het 10-koppige team van medewerkers, gezeteld in Rijswijk, beoogt een veel breder bereik en internationale groei om de ecologische filosofie uit te kunnen dragen. Het merk Ecover wordt op duurzame wijze uitgefaseerd en op de vertrouwde flessen reinigingsmiddel verandert slechts het beeldmerk. De Bruin legt uit: “De look-and-feel, certificeringen, verpakking, de werking: met de overname komt 35 jaar ontwikkeling mee, dus daar veranderen we niets aan. Enkel de merknaam. Dat wordt dus Greenspeed.”

Uitbreiding MT
Op de werkvloer verandert ook weinig. “Klanten en relaties houden dus dezelfde contactpersoon. Met het nieuwe marketingteam investeren we sterk in de awareness van Greenspeed en de content van het concept en de ecologische filosofie.” Uitbreiding in het managementteam is gevonden in de persoon van Edward van Woerden (op de foto rechts). “Ik ben per 1 december als manager operations bij Greenspeed aangesteld en houdt me momenteel voornamelijk bezig met de integratie van de beide productlijnen en logistiek en salessupport.” Van Woerden heeft een jarenlange ervaring als manager operations in de bouwsector. De schoonmaakwereld is in zekere zin nieuw voor hem, maar het bevalt hem zichtbaar goed. Michel de Bruin, Johan Tops en Edward van Woerden vormen het managementteam van Greenspeed.

Op ISSA/Interclean
“We zien dat de schoonmaker blij wordt van het werken met Greenspeed. We blijven daarom werken aan slimme reinigingsoplossingen met een positieve impact”, blikt Tops vooruit. Innovatie in combinatie met duurzaamheid was, is en blijft de drijfveer voor Greenspeed. “Dat zullen mensen op de ISSA/INTERCLEAN in Amsterdam ervaren. We presenteren ons nieuwe, sterke logo en er worden uiteraard weer een aantal nieuwe producten en concepten gelanceerd. Op onze vertrouwde locatie, de eerste stand direct links in de Europahal, presenteren we ons voor het eerst als één bedrijf, met een nieuw ecologisch DNA. Kortom, we zijn er klaar voor om onze trouwe klanten en de nieuwe relaties warm te ontvangen op onze stand. Een totaal ecologisch schoonmaakconcept staat voor hen gereed!”

U wordt van harte uitgenodigd om stand 106 in hal 1 op de ISSA/INTERCLEAN (van 10 tot en met 13 mei in de Amsterdam RAI) te komen bezoeken.

 

Deel dit artikel

Ook interessant: