Onderzoek CleanDeal: slechts 10% weet hoe toiletschoonmaken echt moet

november 21, 2017 in Toilet- en handhygiëne

toiletpot - foto CleanDealHet toilet schoonmaken is een fluitje van een cent? Dat zou je denken. Uit onderzoek door online schoonmaakwinkel CleanDeal blijkt dat slechts 10% van de ruim 250 respondenten weet hoe je het toilet hygiënisch moet schoonmaken. Het kleinste kamertje kent duidelijk nog heel wat geheimen. 

Naar aanleiding van Wereldtoiletdag op 19 november lanceerde CleanDeal begin november een kennistest over toilethygiëne. “Verrassend genoeg wist 90% van de deelnemers niet de juiste schoonmaakstappen te doorlopen. Frappant, aangezien iedereen een goede toilethygiëne als erg belangrijk aanziet. Toch blijkt de kennis hierover beperkt te zijn”, aldus e-commerce manager Leen Camerlynck.

Toilet schoonmaken met cola?
Oma’s raad circuleert wereldwijd met schoonmaaktips voor het toilet. “Toch is het geen goed idee om het toilet schoon te maken met cola of azijn. Eenvoudigweg omdat het hiervoor niet is gemaakt”, vervolgt Leen Camerlynck. “Het heeft niet dezelfde kracht als een toiletreiniger, omdat er geen reinigingsmiddel in zit. Bovendien laat cola een residu achter waarin suiker zit. Dit zorgt net voor een broeihaard aan bacteriën.” Niets kan tippen dus aan een toiletreiniger! 

Schoon is niet gelijk aan hygiënisch
Hygiëne wordt vaak geassocieerd met stralend wit en een lekkere geur. Dit is inderdaad belangrijk voor de toiletbeleving, maar er spelen meer factoren mee voor een hygiënische schoonmaak. Het is het onzichtbare vuil als bacteriën dat de meeste kwaad veroorzaakt. Daarbij speelt ook de volgorde van de taken tijdens het schoonmaken van het toilet een belangrijke rol. 

Hoe het wel moet?
Het toilet schoonmaken is echt appeltje-eitje. Alleen bestaan er enkele belangrijke vuistregels voor. Zo werkt u het best van hoog naar laag, schoon naar vuil en droog naar nat.

Bent u benieuwd hoe u toiletreiniging goed doet? Bekijk dan hier het filmpje.

Over CleanDeal
CleanDeal is de online leverancier van schoonmaakmiddelen. Ze hanteert een breed assortiment van professionele schoonmaak- en hygiëneproducten van topmerken. Het bedrijf is inmiddels vier jaar actief op de Belgische en Nederlandse markt.

 

Delen