VSR-Kennisdag: wie is de Uber van de schoonmaakbranche?

oktober 27, 2015 in FM Next Generation

IMG_1381Er zijn meer apparaten en voorwerpen die met elkaar bellen dan mensen. Steeds vaker legt een vuilnisbak, kopieermachine, energiemeter of auto een mobiel lijntje. Zowel zakelijk als privé kunnen we er bijna niet omheen: het proces van robotisering en digitalisering is op allerlei vlakken gaande en u bent er, bewust of onbewust, mee bezig. Wat de gevolgen en kansen van deze processen zijn voor de schoonmaakbranche, werd duidelijk tijdens de VSR-Kennisdag, die onder leiding stond van dagvoorzitter Paul Harleman van Vileda Professional. De interesse in onderwerpen als robotisering en digitalisering was groot, getuige de ruim 150 gasten.

Wie is de Uber van de schoonmaakbranche?IMG_1297
VSR nodigde zes gastsprekers uit die elk vanuit zijn eigen perspectief het thema Digitalisering in de schoonmaakbranche onder de loep namen: vanuit wetenschappelijk oogpunt tot een praktische uitvoering voor uw onderneming. Peter van Baalen (Universiteit van Amsterdam) legde haarscherp uit wat de gevolgen van de digitale revolutie zijn (verschuiving van de macht en nieuwe sociale en institutionele structuren), want bedrijven als Uber, Airbnb, Facebook en AliExpress zijn geen traditionele onderneming meer, maar stuk voor stuk platforms. Wat opvalt: taxibedrijf Uber heeft zelf geen taxi’s en hotelaanbieder Airbnb heeft geen hotels, én toch worden beide diensten volop gebruikt. Van Baalen: “Digitalisering betekent dat alles wordt teruggebracht tot één vorm. Alles kan omgezet worden in eenen en nullen en dat maakt de digitale revolutie zo groot.”

IMG_13192-1 voor de digitalisering
Dirk Tuip (Facility Apps) vond dat u níet moet denken in beperkingen en concurrenten, maar in innovaties, want, vier op de vijf mensen heeft een smartphone, die op dit moment nog vrij weinig op de werkvloer gebruikt wordt. Dat kan anders, vond Tuip: “Een gebouw is geen object, maar een box en uit die box komt informatie. Informatie over klanten (zoals klachten en suggesties), over machines en over eindgebruikers (hoe tevreden zijn ze) bijvoorbeeld. Door te digitaliseren ben je meer transparant voor de klant, het levert je een kostenbesparing op en je bent klaar voor de toekomst.”

Robots functioneren niet zonder mensenIMG_1327
Jesse Scholtes (Technische Universiteit Eindhoven) liet zien hoe complex robots zijn, wat robots anno 2015 kunnen en hoe robots hun cognitief vermogen (intelligentie) krijgen, zoals oriënteren, redeneren en problemen oplossen. “Voor de schoonmaak zullen robots vooral veel repetitieve taken zoals vloeronderhoud, kunnen uitvoeren, of logistieke taken. De mens zal dus nog altijd nodig zijn”, aldus Scholtes. Scholtes voorspelt dat over vijftien à twintig jaar robots pas echt de schoonmaaksector kunnen assisteren.

IMG_1353Schoonmaak van kantoren is realiteit, geen toekomst
Richard Bormann (Fraunhofer Institut) werkte samen met het grootste schoonmaakbedrijf van Duitsland voor de ontwikkeling van de Care-O-Bot. Een robot die afval kan ophalen en kan traceren of de vloer vies is, waar de vloer vies is en de vloer vervolgens kan schoonmaken. “Groot voordeel van een robot: hij behoeft geen training en je hoeft ‘m niet te werven; hij is er gewoon”, aldus Bormann. Voor nu werkt de robot nog te langzaam, maar de Care-O-Bot zal nog verder ontwikkeld worden.

Wat doet u met big data?IMG_1361
Paul Havinga ging specifiek in op het onderwerp sensoren. “De telefoon is een hele grote sensor. En bijna iedereen heeft wel een telefoon. In een groot gebouw kun je dus heel goed meten waar het druk geweest is en waar het dus viezer is. Zo’n sensor heeft verschillende functies: check, track & trace (controleren, volgen) en sporen achterlaten (zoals verloren spullen). Dankzij sensoren kun je nu op het juiste moment beslissingen nemen omdat je real-time gegevens doorkrijgt.”

Virtuele werkelijkheid voegt iets toe aan echte werkelijkheidIMG_1369
Peter Mudde (Vebego Innovations) behandelde twee cases met smart connected products. Zijn wearables (kleding, smart watch, bril en telefoon) interessant voor de schoonmaak? En hoe kun je de vuilgraad meten om slimmer schoon te maken? Met wearables kun je bijvoorbeeld mensen productief gezond houden en aan de hand van de vuilgraad kun je schoonmakers beter instrueren.

Bron: VSR

Voor een terugblik in beelden, klikt u op deze link.

 

Delen