Jury Golden Service Awards kiest vijf inspirerende mvo-cases

augustus 28, 2015 in Awards en certificeringen, MVO

IMG_2331De jury van de Golden Service Awards (GSA) heeft de vijf genomineerden voor de MVO-Award bekendgemaakt. Bucuti & Tara Resort Aruba, CSU, Gom België, Hago Nederland en ISS Facility Services. Op donderdag 17 september presenteren deze cases zich tijdens het MVO-congres dat GSA organiseert in het Miele Inspirience Center in Vianen.

Overweldigend aantal voorbeelden uit Aruba
Genomineerde: Bucuti & Tara Resort Aruba Gebruik van duurdere, milieuvriendelijke producten. Maar ook house keeping die volop eens per jaar meewerkt aan het schoonmaken van het strand en de kust. “Dat zijn voorbeelden van een betrokkenheid die verder gaat dan alleen een gedachtegoed”, stelt director van facilities Wouter van Hest van het Bucuti & Tara Resort in Aruba. Hij komt vervolgens met veel meer voorbeelden. “Een spaarzame doorspoelinstallatie, hergebruik van het volledige watergebruik van gasten en de washanddoeken die we weer inzetten als poetsdoeken, het opknappen van dagverblijven en het gebruik van microvezel. Daarnaast hebben wij de optie voor een greenstay. Daarbij  maken wij minder schoonmaken en de klant krijgt hiervoor een prijsreductie. Als hotel gebruiken wij daarbij minder water en zeep voor het schoonmaken van de kamers. De gespaarde uren bezuinigen we niet maar zetten we in voor periodiek werk. In de laundry wassen wij op lagere temperatuur dan gebruikelijk is in Europa omdat wij water verwarmen met zonnecellen. We wassen alleen met volle machines omdat de waterprijs hier op het eiland tot wel vijf keer duurder is per kuub dan in Nederland.”

Laagdrempelige en unieke schuldhulpverlening
Genomineerde: CSU CSU heeft naar eigen zeggen een unieke en laagdrempelige vorm van budgetcoaching geïntroduceerd. Erwin Vos, manager marketing en communicatie: “We hebben deze gratis hulp aangeboden aan al onze medewerkers. Uniek is de brede impact op zoveel stakeholders met bewezen effecten op minder verzuim, minder loonbeslagen en meer continuïteit. Een goede werkgever neemt ook negatieve invloeden weg, zegt Vos. “Er zijn medewerkers die het financieel soms lastig hebben. Een privé-aangelegenheid maar mensen nemen financiële problemen mee naar hun werk of moeten er door thuisblijven. En geldproblemen kunnen weer tot psychische klachten leiden.” CSU ging in 2014 een samenwerkingsverband aan met de Budgetcoach Groep. “We zetten ambassadeurs uit het eigen personeel in. We laten zo zien dat eigen personeel geholpen is. We laten hen zelf hun verhaal vertellen en wat het traject heeft opgeleverd. Zo verlagen we de drempel voor andere collega’s om – waar nodig – stappen te zetten richting advies en schuldhulp.” 

CO2-neutrale schoonmaak
Genomineerde: Gom België
Jasmijn Vanacken van Gom in België brengt het Go for zero-project naar voren. “Daarmee gaan we als eerste facilitaire dienstverlener in België voor een CO2-neutraliteit op de werkvloer. Wij doen dat door eerst de carbon footprint die wij door onze activiteiten bij de klant veroorzaken in kaart te brengen. Vervolgens bekijken we samen hoe we deze emissies kunnen reduceren. Zo kunnen we de gebouwen tijdens de kantooruren poetsen in plaats van ervoor of erna. Zo is er geen extra verwarming en licht voor het schoonmaakpersoneel nodig.” Een ander belangrijk onderdeel is het verder reduceren van het productverbruik en transport. Vanacken: “Dat in combinatie met het verhogen van het aandeel ecologische producten en het inzetten van machines met een lager energieverbruik. En we focussen ook op een bewustwording en gedragswijziging bij het personeel. Dat gaat over productdosering en papier- en kartonverbruik.” Als laatste compenseert Gom de restwaarde aan CO2 door het aankopen van CO2-reductiecertificaten. “Zo zorgen we voor een CO2 neutrale schoonmaak.”

Wajongers wassen auto met kopje water
Genomineerde: Hago Nederland
Hago Nederland komt met een autowasmethode. “Daarbij snijdt het mes aan twee kanten. We wassen de auto’s met een kopje water en zetten voor deze werkzaamheden medewerkers in die een afstand hebben tot de arbeidsmarkt”, zegt rayonmanager Stephan Rendering. “Voor een schone auto hoeven onze klanten niet meer naar de autowasstraat te rijden. Wij komen gewoon op locatie en wassen terwijl de klant aan het werk is. Het resultaat na een wasbeurt van Hago is verbluffend. We doen alles met de hand en komen zo ook op de plekken waar de autowasstraat niet kan komen.” De autowasmethode maakt gebruik een biologisch afbreekbaar schoonmaakmiddel en een kopje water van 0,2 liter. “Deze methode is over komen waaien uit Amerika en Australië waar water nu al aanzienlijk schaarser is dan bij ons.” Daarnaast heeft Hago contact gezocht met twee jobcoachingbureaus voor de inzet en begeleiding van de uitvoerende Wajong-medewerkers. De case heeft volgens Rendering impact op het milieu (waterbesparing) en op de productiviteit (medewerkers hoeven niet meer te wachten bij de wasstraat). Daarnaast ziet hij een besparing in brandstof (geen ritjes meer naar de autowasstraat) en een stijging inzet Wajongers (sociaal).

80% hergebruik door afvalscan
Genomineerde: ISS Facility Services Marjon Tuin van ISS Facility Services presenteert de afvalscan. “Door deze afvalscan kunnen we exact zien welke afvalstromen er met name worden geproduceerd op de betreffende locaties en waar we ons op moeten focussen bij de bronscheiding. We verzamelen het afval op een centrale plek in het gebouw en gebruiken daarbij modulaire afvalmeubels. Per specifieke, vooraf benoemde afvalstroom hebben we een ander kleur afvalzak. Tevens zijn deze afvalmeubels voorzien van specifieke achterwand. Zo weet de klant welk afvalproduct bij welke stroom hoort. Schoonmakers zamelen het afval in in een speciale afvalinzamelingskar. Tenslotte bieden we het afval per stroom aan aan de juiste partners. Zo werken wij samen met partners die ervoor zorgen dat er van het afval bijvoorbeeld printpapier, wc-papier, papieren handdoekjes, compost en biodiesel wordt gemaakt.” Gemiddeld blijft er volgens ISS nog maar 20 procent restafval over. “We bieden dus 80 procent specifiek afval aan aan onze partners voor hergebruik. Dit alles leidt uiteindelijk tot een aanzienlijk lagere milieubelasting.”

Hoe kunt u mvo inzetten?
De genomineerde cases presenteren zich op 17 september en José van der Klauw van MVO Nederland vertelt hoe u maatschappelijk verantwoord ondernemen doorvoert in uw organisatie. Daarnaast vertelt aanbestedingsexpert Mariëlle van der Keur van de Tender Services Group hoe u het beste maatschappelijk verantwoord ondernemen kunt inzetten om een aanbesteding winnend af te sluiten. Waar letten opdrachtgevers op? Welke aspecten kunt u naar voren brengen?

Inspirerend walking diner
Plaats van handeling is het Miele Inspirience Center in Vianen. Het middagcongres egint om 14.30 uur. Aansluitend aan het middagcongres krijgt u door chefs van Miele seizoensgebonden gerechten opgediend. Daarnaast vindt de afsluitende borrel in het sfeervolle Center plaats.

Inschrijven voor deelname kan via http://gsa.servicemanagement.nl/deelnemen/inschrijven

Over de Golden Service Awards
De Golden Service Awards bekronen opmerkelijke prestaties in de schoonmaak. De bedoeling is een bijdrage te leveren aan het imago, de professionaliteit, kwaliteit én beleving om zo schoonmaak een grotere uitstraling te geven. Kortom: het is dé stimulans in het kwaliteitsbewustzijn van toeleveranciers, schoonmaakbedrijven en opdrachtgevers.

 

Delen