Aanpak Werner & Mertz, Mars, M&S, Pepsi, Coca Cola en Unilever van overtollig plastic

oktober 10, 2017 in België, MVO

100% reusable plastic packaging 2015 - Werner & Mertz SchoonmaakjournaalWerner & Mertz, producent van integraal duurzame schoonmaakproducten, belooft samen met 5 andere grote bedrijven (MARS, M&S, PepsiCo, The Coca-Cola Company en Unilever) om ten laatste tegen 2025 100% herbruikbare, recycleerbare en composteerbare verpakking te gebruiken. Dat is nodig, want in 2050 zou er meer plastic dan vis in de oceaan zijn.

Tijdens het Wereld Economisch Forum in januari in Davos (Zwitserland) ondertekenden 40 producenten van over de hele wereld, waaronder Werner & Mertz, een charter, waarin ze verklaarden minder plastic te gaan produceren. Het Wereld Economisch Forum is een internationale organisatie voor publiek-private samenwerking.

Internationale belangen
Reinhard Schneider, CEO van Werner & Mertz, vertegenwoordigde het bedrijf in Davos en reageerde toen opgetogen: “We zijn blij dat de internationale belangen de positieve kant opgaan. We ondertekenen niet zomaar iets, maar we ondernemen ook werkelijk actie.”

Overtollig plastic
Via het Recyclaat Initiatief, dat op het Forum van vorig jaar werd voorgesteld, geeft Werner & Mertz al langer aandacht aan het probleem van overtollig plastic. Het bedrijf roept met het Initiatief tot een volledige kunststofrecyclage via de inzameling van de huishoudelijke PMD-afvalzakken. De good practices van het Initiatief werden deels mee opgenomen in het New Plastics Economy rapport van de Ellen MacArthur Foundation, dat zich inzet voor een herstellende en regeneratieve economie.

Het rapport, getiteld Catalysing Action*, stelde een actieplan voor dat het aantal plastic deeltjes in de oceanen moet verminderen. Momenteel kan zo’n 20% van al het plastic hergebruikt worden en 50% kan op een rendabele manier gerecycleerd worden. De overige 30% moet helemaal vernieuwd worden om het materiaal recyclebaar te maken. In het rapport kwam Werner & Mertz als pionier naar voren door hun verpakkingen uit HDPE-materiaal niet te kleuren, zodat er steeds weer opnieuw flessen van gemaakt kunnen worden.

Revolutie
Op ISSA/INTERCLEAN Amsterdam in mei vorig jaar kondigde de producent het SANET platinum concept 1.0 aan: een revolutionair product packaging design, waarmee Werner & Mertz haar visie op haar toekomstige verpakking wilde aantonen, 100% ontworpen voor de circulaire economie. De best-in-class prototypefles werd gemaakt van 100% gerecycled en recyclebaar materiaal en levert het bewijs van de ambitie van de groep om een perfecte recyclebaarheid te realiseren. Via verschillende awards, zoals vorig jaar nog de Federale Ecodesign Award in Duitsland, demonstreert het bedrijf dat dit streefdoel haalbaar is.

Vandaag roept de Ellen MacArthur Foundation de hele sector op om zowel het voorbeeld van Werner & Mertz als de vijf andere multinationals – MARS, M&S, PepsiCo, The Coca-Cola Company en Unilever – te volgen: https://newplasticseconomy.org/news/six-companies-announce-major-step-towards-circular-economy .

De Werner & Mertz Groep gebruikt immers nu al verpakking, die 100% recyclebaar is. Werner & Mertz engageert zich om eveneens 100% gerecycleerd plastic te gebruiken in minstens 70 miljoen flessen per jaar vanaf 2017, wat overeenkomt met 65% van zijn jaarlijkse productievolume aan flessen. Werner & Mertz wil dit tot 100% optrekken tegen 2025 voor alle verpakkingen van zijn consumentengamma.

*Het New Plastics Economy rapport ‘Catalysing Action’ kunt u hier (in het Engels) lezen.

Over Werner & Mertz
Werner & Mertz Professional is een pionier op het vlak van integraal duurzame, kwalitatieve reinigings- en schoonmaakproducten voor de professionele institutionele en industriële sector. tana PROFESSIONAL en green care PROFESSIONAL zijn de twee voornaamste merken in Europa.