Digitale Verleiding Wijnand Jongen: “Pak het zero moment of truth”

oktober 16, 2017 in Digitalisering

Koetshuis De Haar in Haarzuilens woensdag 6 september 2017

Koetshuis De Haar in Haarzuilens woensdag 6 september 2017

“We gaan steeds meer bij een beperkter aantal winkels winkelen”, voorziet Wijnand Jongen, oprichter van thuiswinkel.org, de belangenvereniging van webwinkels in Nederland. Jongen was een van de gastsprekers tijdens de VSR-Kennisdag Digitale Vernieuwing in de professionele schoonmaak op 6 september. “Je kunt de klant maar op één moment ‘raken’: het zero moment of truth”, aldus Jongen.

Wijnand Jongen is een van ’s werelds leidende auteurs, sprekers en futuristen op het gebied van e-commerce. Hij is schrijver van het boek Het Einde van Online Winkelen en is zeer actief in de wereld van de e-commerce. “De volledige integratie van online en offline verkoop is als de onlife customer journey. Een reis waarin een klant stappen doorloopt als oriëntatie, selectie en customer care”, stelt Jongen op de VSR Kennisdag. En Jongen daagt uit: “De klant kan maar op één moment geraakt worden: het zero moment of truth. Dat kan via een billboard op een station zijn, in een winkel via augmented reality of via vloggers.”

Deze stappen zijn misschien hetzelfde gebleven, maar de technologie verandert continu. Jongen geeft twee voorbeelden: “Je kunt via Hiku – een slimme koelkastmagneet – producten op je boodschappenlijstje zetten door deze te scannen of in te spreken. Ikea experimenteert met virtual reality; hoe staat een tafeltje virtueel in jouw huis?” Jongen tipt tot slot: “Cruciaal voor online winkelen is de beleving.”

Online verkopen: winst of weerstand?
VSR koos voor haar Kennisdag op 6 september voor een thema dat misschien al te lang onderbelicht is gebleven, maar in de schoonmaakbranche desondanks relevant is: het effectief inzetten van online verkoop. Vijf sprekers over technologische mogelijkheden en psychologische beïnvloedingstechnieken. In oktober komen alle sprekers aan bod op Schoonmaakjournaal tijdens de themamaand Digitale Verleiding.

Over Wijnand Jongen
Wijnand Jongen is onder meer medeoprichter van Ecommerce Europe, een Europese belangenvereniging van meer dan 25.000 (web)winkels. Daarnaast is hij oprichter en CEO van Thuiswinkel.org, de belangenvereniging voor (web)winkels in Nederland, en oprichter en voorzitter van de Stichting Shopping Awards, die sinds 2002 jaarlijks de prijzen uitreikt voor de beste (web)shops in Nederland. Verder is Jongen voorzitter van de Leerstoel eMarketing & Distance Selling verbonden aan de Erasmus Universiteit in Rotterdam.