Digitale verleiding: Hygienepapier.nl test gratis verzendkosten

november 2, 2017 in Digitalisering

Schoonmaakjournaal Hygienepapier MichaelHoe groot is de verleiding voor de koper om een product te bestellen wanneer er geen verzendkosten worden berekend? En hoe groot zijn de gevolgen voor het verkopende bedrijf? Regelmatig houdt lead marketeer Michael Woensdregt van Hygienepapier.nl de lezers van het Schoonmaakjournaal op de hoogte van de lessen die hij leert op het gebied van online. Vorige keer keken we naar de manier om online relevant te zijn in de schoonmaakbranche. In dat artikel sprak Michael ook over de pilot met verzendkosten: vanaf oktober zouden die geschrapt worden. Hoe dat afliep? Dat vertelt Michael je graag! 

 “We waren erg benieuwd wat gratis verzendkosten voor iedereen met onze conversie (red: het succespercentage op de shop) zou doen”, vertelt Michael Woensdregt. “Voor oktober waren onze verzendkosten € 8,25 exclusief btw, wat neerkomt op een klein tientje.” Normaal gesproken, kregen alleen klanten van Hygienepapier.nl die meer dan € 100 besteedden de verzending gratis.

Wat bleek?
De conversie daalde. Het verkeer vanuit Google (en dan met name Google Shopping) nam toe, maar de gemiddelde bestelwaarde ging drastisch omlaag. “Omdat Google Adwords op basis van een budget een maximaal aantal bezoekers naar binnen brengt, is het belangrijk om kwalitatief de juiste bezoekers binnen te krijgen”, aldus Michael. En dat was met de gratis verzendkosten niet het geval. In plaats van bedrijven kwamen veel particulieren op Hygienepapier.nl terecht.

“Particulieren klikken vaker op single products, maar hebben een veel hogere bounce rate (red.: het percentage bezoekers dat je website verlaat zonder door te klikken naar andere pagina’s).” Niet de bezoekers die Michael graag op de shop ziet: “We zijn en blijven een zakelijke aanbieder, maar door de verzendkosten te elimineren, zagen we steeds meer particulieren die voor het gemak online een rol toiletpapier bestelden. Op zich is iedereen welkom, maar we zijn geboren voor bedrijven en zijn hier ook helemaal op ingesteld.”

Na 9 dagen testen, heeft Hygienepapier.nl dan ook maatregelen genomen. “Die 9 dagen waren ruim voldoende om conclusies te trekken. Al met al was het een dure test, omdat de omzet enorm daalde”, vertelt Michael.

En wat volgde?
Omdat Hygienepapier.nl nooit klaar is met testen en uitproberen, zette Michael na een aantal dagen nog een test op. De laatste, om daarna een definitieve keuze te kunnen maken. Michael: “We stelden weer de gratis verzendkosten in, maar zetten de minimale bestelwaarde op € 50 . Onder dit bedrag konden mensen niet op onze shop bestellen.” Wat nu bleek? De tweede test had dezelfde negatieve gevolgen als bij de gratis verzending, maar nu met een nóg lagere conversie: particulieren landden ook op de shop, maar bestelden niet. De tweede test heeft twee dagen geduurd, voordat Hygienepapier.nl helemaal terugging naar de oude situatie.

“Binnen een week zaten we alweer op de groeiomzet van het oude niveau”, vertelt een tevreden Michael. Dus bij deze, voor de laatste keer: “Onze verzendkosten zijn € 8,25. Dit blijkt door de markt het meest gewaardeerd te worden. En daar doen we het uiteindelijk voor. Voor onze klanten. De markt bepaalt, wij volgen graag.”

En zo gaat Hygienepapier.nl weer gestaag door naar de top van de online verkoop. Nu nummer twee, binnenkort nummer 1?

Over Hygienepapier
Hygienepapier.nl is het toilethygiëneparadijs. Niet alleen door de best mogelijke service en de hoogst mogelijke snelheid, maar vooral door de beste prijs. We willen de zakelijke hygiënemarkt veroveren. In eerste instantie door de verkoop van hygiëneproducten, maar zeker ook door onze klanten blij te maken.