Rietbroek Voor Schoonhouden is Rietbroek

januari 14, 2013 in Glas en gevel

Rietbroek - logoMedio januari verandert de naam Rietbroek Voor Schoonhouden, of kortweg RVS, in Rietbroek. Een nieuwe naam en dus een nieuwe huisstijl en presentatie naar buiten. “Een huisstijl is vaak de eerste kennismaking voor klanten met een bedrijf”, weet Peter Rietbroek. Na 21 jaar gaat de glas- en gevelspecialist Rietbroek Voor Schoonhouden om. “Het is voor het eerst dat we grondig na hebben gedacht over wat we eigenlijk uitstralen en vooral wat we willen uitstralen. Onze nieuwe, verkorte naam was een mooie aanleiding daarvoor.”

Het logo, het visitekaartje, de bedrijfskleding, het briefpapier, de bedrijfsauto en ‑kleding: alle visuele zaken krijgen een ander gezicht bij Rietbroek. Dat alles is het gevolg van de nieuwe, verkorte naam per begin 2013. Ook de lay-out van de website verandert, en de domeinnaam: “Het was tot nu toe wat onoverzichtelijk. We heten Rietbroek Voor Schoonhouden en onze webadressen waren rvs.nu en rietbroek .eu. Dat wordt eenduidig: www.rietbroek.nl”, begint algemeen directeur Peter Rietbroek (op de foto rechts).
Rob en Peter Rietbroek - Rietbroek

Merkmanagement
Eigenlijk begon de restyling met de twee post-academische studies die Rietbroek aan de AOG School of Management in Groningen heeft gevolgd: Strategische marketing van diensten en Merkmanagement. “Tijdens deze studies leer je marketinginstrumenten effectief in te zetten om klantgerichter te werken en doe je heel veel kennis van het gedrag van klanten en leveranciers op. Ik ben geen marketingman van huis uit, maar leerde wel dat ons bedrijf een kwaliteitpositie nastreeft en wil uitstralen. En dat kan ook, want ons bedrijf heeft in de verzadigde schoonmaakmarkt zeker bestaansrecht: met 55 medewerkers zijn we een van de grotere zelfstandige glas- en gevelonderhoudsbedrijven in Nederland.”

Nieuw imago
Deze leermomenten legden de basis voor het nieuwe imago: sterk kostenbewustzijn, beter dan de concurrenten, meerwaarde en relevantie. “Als je bedrijf relevant is, dan heeft het bestaansrecht. Maar hoe bereik je dat?”, vraagt de Rietbroek-directeur. “Je moet je doelgroep weten te bereiken. Je moet weten hoe ze denken, zodat je de dienstverlening daarop kunt afstemmen. Je toont respect en je draagt je persoonlijke passie uit. Daarmee creëer je relevantie. En daarmee willen we ons onderscheiden van de gevestigde orde.”

Om deze visie en missie om te zetten in een huisstijl en imago, werd Panorama Studio’s ingeschakeld. Het bedrijf uit Naaldwijk over de samenwerking: “Uit de gesprekken bleek dat de voorkeur van Rietbroek uitging naar het ontwikkelen van een nieuwe en professionele uitstraling naar de markt en een verzorgde uitstraling van werknemers. Daarbij hadden logo’s met een krachtige eenvoud de voorkeur.”

Trots
Het resultaat is er één waar men trots op is. Peter Rietbroek toont het logo en legt uit: “We hadden er direct een goed gevoel bij. Het gekozen strakke lettertype met subtiele accenten in de opvallende kleuren donkerpaars en magenta – een felroze, paarsachtige kleur. Met die kleur tonen we lef en profileren we ons op een duidelijke manier in de markt.”

Werkgroepen
Uw gebouw in goede handen” wordt onze oneliner, vervolgt Rietbroek. “De payoff waar we met een klankbordgroep aan de slag zijn gegaan. We nodigden bevriende relaties uit en dachten met hen na over een aansprekende slagzin. Dat bleek nog best moeilijk, maar over één ding waren we het eens dat onze huidige payoff Veilig, Vakkundig, Verantwoord veranderd moest worden. Het is dus ‘Uw gebouw in goede handen’ geworden. Daarmee dekken we de lading, want onze oneliner geeft het vertrouwen weer dat wij onze klanten bieden. We zijn daarmee op de toekomst voorbereid.”

Voor de bedrijfskleding van de 55 vakmannen werd een interne werkgroep opgezet. “Onze zeven voormannen hebben de schetsen van de bedrijfskleding in onze nieuwe huisstijl beoordeeld. In hun keuze van de bedrijfskleding speelde natuurlijk ook veiligheid een belangrijke rol. Daarin hebben we uiteraard geen concessies gedaan. Ze kozen voor een stoere polo in donkerpaars met felroze elementen. In het eerste kwartaal van 2013 gaan ze de nieuwe bedrijfskleding dragen. En ik weet zeker: ze gaan opvallen.”

Kom kennismaken met het nieuwe gezicht van Rietbroek! Tijdens de vakbeurs Facilitair, van 16 tot en met 18 januari in de Brabanthallen in ’s-Hertogenbosch, presenteert Rietbroek Glas- en Gevelonderhoud zich in hal 1, standnummer 1.129.

Rietbroek in het kort
Rietbroek Glas- en Gevelonderhoud is in 1991 opgericht. De kenmerken dienstverlenend, flexibel, duurzaam en vakgeschoold hebben het bedrijf gebracht tot een top 3-speler in glas- en gevelonderhoud. Rietbroek is gevestigd in Rijswijk en de 55 vakmensen werken voor zeer gerenommeerde opdrachtgevers, waaronder overheids- en financiële instellingen, zorgcentra en verenigingen van eigenaars. Rietbroek heeft een platte organisatiestructuur. Het management bestaat uit de broers Peter en Rob Rietbroek en de echtgenote van Peter, Joyce Rietbroek, en het bedrijf heeft twee operationeel managers en zeven voormannen onder wie de glas- en gevelreinigers resorteren. In  2006 behaalde Rietbroek als een van de eerste gespecialiseerde bedrijven het OSB-certificaat Glas en Gevel, en per 1 januari is Rietbroek als een van de eerste glas- en gevelonderhoudsbedrijven gecertificeerd met het OSB-Keurmerk.

Meer informatie: www.rietbroek.nl

Delen