Hago in gesprek met FM’ers over duurzame dienstverlening in schoonmaak

november 12, 2014 in Diensteninnovaties

Hago - sociale waardecreatieEchte duurzame winst ligt in samenwerking en het verschil maak je in de keten. Dat is de overtuiging van schoonmaakbedrijf Hago en de reden om facilitair managers uit te nodigen voor een rondetafelgesprek over duurzaamheid. Op 11 november bracht Hago opdrachtgevers en niet-opdrachtgevers samen om discussie te voeren over de waarde, impact en implementatie van duurzame dienstverlening in de schoonmaakbranche. Meest prangende vraag in duurzaamheid: hoe wordt dit daadwerkelijk zichtbaar bij dienstverlening en hoe druk je de sociale waarde uit?

Wat is de waarde van duurzame dienstverlening onder aan de streep? Of, met andere woorden, hoe weet je als facilitair manager wat het kost en oplevert ten opzichte van lean dienstverlening? Een vraagstuk waarover Vebego zich op dit moment buigt, vertelt Annette van Waning, CSR-manager bij Vebego: “Het is een veel gestelde vraag over duurzaamheid. Hoe zie ik sociale waardecreatie terug op mijn balans? Hoe maak ik mijn kwalitatieve criteria in mijn uitvraag kwantitatief? Daar is nu nog geen antwoord op. Daarom nam Vebego (mede) het initiatief tot het project ‘Sociale waardecreatie’. In dit project maken we samen met een aantal bedrijven en kennispartners de sociale waarde inzichtelijk en meetbaar.”

De prijs van duurzaamheid
De meningen over de manier waarop schoonmaakbedrijven op dit moment duurzame waarde zichtbaar maken, lopen onder de aanwezigen uiteen van helder tot zeer ondoorzichtig. Daarbij wordt vooral gewezen op de kosten. “Herkenbaar”, vindt Van Waning. “Ook wij ontplooien prachtige initiatieven vanuit intrinsieke waarden. Denk aan schuldhulpverleningstrajecten voor onze medewerkers, onderzoeken naar betekenisvol werk en samenwerkingen met UWV om mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt aan het werk te helpen, drijfverentesten om medewerkers volledig in hun kracht te zetten voor opdrachtgevers. Maar wat ziet die opdrachtgever daar nu exact van terug? Wat kost het hem en vooral wat levert het op? Als je dat inzichtelijk weet te maken, heb je duurzaam goud in handen en kun je écht aan de slag met je opdrachtgever. En daar maken we nu concrete stappen in.” Wordt vervolgd…

Loopt de schoonmaakbranche voor in duurzaam dienstverlenen?
Van Waning eindigde de rondetafelbijeenkomst met de vraag of de schoonmaakbranche nu voor of achter loopt op het gebied van duurzaamheid. Gezamenlijke conclusie: het antwoord op deze vraag ligt in de samenwerking tussen schoonmaakbedrijf en opdrachtgever: een opdrachtgever heeft zelf in de hand hoe en óf hij zijn of haar aanvraag duurzaam wegzet. Aan het schoonmaakbedrijf is het vervolgens om invulling te geven aan duurzaamheid in de praktijk. Een samenspel waarbij de waarden van beide partijen op één lijn moeten liggen. En zo blijkt wederom: samenwerking maakt het verschil.

Over Hago
Hago groeide in 70 jaar uit van een klein, Limburgs familiebedrijf tot één van de grootste landelijke schoonmaakbedrijven in Nederland. Met meer dan 4.700 medewerkers en ruime ervaring in schoonmaakdienstverlening en specialistische schoonmaak, realiseert Hago een omzet van 146,5 miljoen euro. We maken onder meer schoon in kantoren, onderwijs, grote publieke ruimten, transport en industrie. ’s Ochtends, ’s avonds en steeds vaker overdag.