21 april 2017

Column: Sexy schoonmaak

De wereld verandert. Wanneer, waarom, waardoor? Omdat we willen dat alles er schitterend uitziet? En omdat we vooral niet te veel na willen denken als we iets gebruiken. Neem de iPhone: de geavanceerde mobiele telefoon, waarmee je kunt sms’en, internetten, mailen, muziek beluisteren, gamen, foto’s en filmpjes maken. Heel veel dus. Een strak design én heel eenvoudig in gebruik.

Aantrekkelijk én eenvoudig: zouden we daar in de schoonmaak (veel) meer aandacht aan moeten geven. Moeten? Dat klinkt wat belerend, maar laten we het zien als een uitdaging. Een kans. Met z’n allen ervoor zorgen dat schoonmaak uit het ‘verdomhoekje’ komt. Sexy schoonmaak.

Maar ‘de schoonmaak’ is niet sexy. Deze dagen krijgen we dat weer eens bevestigd, bijvoorbeeld in het interview met Malou Jansen van Berendsen over het e-book Van A tot toilet dat ingaat op customer experience en het zichtbaar maken van het facilitair bedrijf: “Alle facilitaire processen binnen een bedrijf lopen over het algemeen gesmeerd. Maar doordat ze niet opvallen, heeft het niet de aandacht van de klanten of collega’s. Totdat het moment waarop er bijvoorbeeld niet meer wordt schoongemaakt. Dan gaat men klagen.”

Een ander voorbeeld: het nieuwsbericht over de promotie van theoloog Jorcho van Vlijmen. Voor zijn proefschrift over het werk van schoonmakers Ik zie, ik zie wat jij niet ziet, dat Jorcho afgelopen woensdag verdedigde, deed hij onderzoek, volgde een schoonmaakopleiding en ondervroeg hij 24 schoonmakers. Afgezien dat het in onderzoeken vrijwel nooit over de schoonmakers zelf gaat, maar wel om efficiëntie en bedrijfsvoering, kwam uit zijn proefschrift ook naar voren dat “schoonmakers beseffen dat anderen op hen neerkijken en afstand houden”. Hoe pijnlijk is dit?

Malou en Jorcho doen beiden aanbevelingen en die komen neer op meer aandacht voor mensen. Kan dat? Volgens mij wel. Neem als voorbeeld de robotisering. We boeken tijdswinst met de Gardena grasrobot (en hebben altijd een strak gazonnetje) en vinden het prima om Toon de temperatuur in ons huis te laten regelen (want dat is zo lekker comfortabel). Maar omarmen we ook gerobotiseerde schrobzuigers als NAVi en Intellibot? Een of dé kans om de schoonmaker zijn of haar beste rol te gunnen? Om hen de mogelijkheid te bieden om écht met hun vak bezig te zijn: “Ze willen hun werk zo goed mogelijk doen en halen daar voldoening uit”, aldus concludeert Jorcho.

Is dit een stap en het moment om de schoonmaak sexy te maken? Ik ben benieuwd naar uw mening.

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

Reageren kan op onze LinkedIn group: Schoonmaak is niet sexy, hoe keren we het tij? 

 

Deel dit artikel

Ook interessant: