23 mei 2016

Column: Je wordt gevolgd

Enkele weken geleden zocht ik een paar specifieke schoenen. Wetende dat Nederlandse consumenten in 2015 voor ruim € 16 miljard online gekocht hebben, besloot ik ook maar eens te gaan webwinkelen. Het werd kijken, niet kopen. Maar nu komt het: een paar dagen later ga ik naar websites die helemaal niets met schoenen te maken hebben en er poppen zijwaarts advertenties op van schoenen. Geen willekeurige schoenen; nee, precies de schoenen waar ik een aantal dagen geleden naar gekeken heb. Toeval? Vergeet het maar. Het internet volgt je. Steeds beter en steeds meer. Big brother is watching you. George Orwell voorspelde het al.

Beïnvloedingsprofielen
Achter de schermen van het world wide web word je nauwlettend gevolgd. Elk websitebezoek, elke aangeklikte ‘like’, alle persoonlijke informatie die je op social media plaatst, alles wat je koopt en hoe je koopt: informatie die gevraagd en ongevraagd wordt vastgelegd om jou persoonlijke profiel te bouwen. Een profiel dat online ondernemers gebruiken om zeer gericht te beïnvloeden. Want met internet bereik je weliswaar de hele wereld, maar data en data-analyse maken het mogelijk om impact te creëren. Anders gezegd, jou over te halen om te kopen. Want daar gaat het uiteindelijk om.

De betere verkoper
Een verkoper van vlees en bloed kent zijn klanten. Hij of zij voelt aan waar jij als klant gevoelig voor bent, kent jouw situatie, weet wat je eerder gekocht hebt en waar je positief op reageert. Er is sprake van een relatie. Het bereik van de verkoper is relatief klein, maar de kans op verkoop relatief groot. Bij online verkoop ligt dat precies andersom. Je bereikt de hele wereld, maar daadwerkelijk verkopen is lastiger. Dat verandert echter snel. De digitale verkoper wordt steeds beter. Niet vreemd als je er goed over nadenkt. Een computer onthoudt alles, kan ‘oneindig’ veel informatie opslaan, kan sneller en beter analyseren, heeft geen last van stemmingen, is altijd bereikbaar en kent jou in no time beter dan je eigen moeder. Geen wonder dat de online verkoop in de consumentenmarkt afgelopen jaar met ruim 16% steeg, terwijl grote retailers met bosjes tegelijk omvielen.

Gaan we in de schoonmaakhandel ook massaal online?
Nou… dat is uiteindelijk niet ondenkbaar. Want als we privé eenmaal gewend zijn aan het online koopgemak, dan is de stap naar zakelijk koopgemak niet zo groot meer. Ook in deze markt zijn inmiddels de eerste bedrijven opgestaan, die online verkoop van schoonmaakproducten als kernactiviteit hebben. En ook zij zullen steeds betere verkopers worden. Gebruik gaan maken van beïnvloedingsprofielen waarmee ze jou en jouw organisatie kunnen verleiden tot aankoop van hun producten en diensten.

Paul Harleman,
business development manager van Vileda Professional Benefrance

Wil je meer weten over de ontwikkelingen in digitale verkoop, lees dan het boek Digitale verleiding van Maurits Kaptein, toonaangevende wetenschapper op dit terrein.

[email protected] / www.vileda-professional.nl

Deel dit artikel

Ook interessant: