Column: De boog kan niet altijd gespannen zijn

november 7, 2017 in Columns

Schoonmaakjournaal Keurmerk Nederland - Martin Bogers 3In mijn vurige betogen met schoonmaakbedrijven wordt er wel eens een uitstapje gemaakt naar een meer luchtig onderwerp. Een niet nader te benoemen schoonmaakbedrijf pakte de actualiteiten met mij op over het land Noord-Korea. Luchtig allerminst, maar de laatste maanden meer dan interessant.

Voordat we in ons gesprek bij de huidige kleinzoon uit de Kim-Dynastie aan waren gekomen, was er al een lange tijdspanne verstreken. Overschakelen ging niet, aangezien de directeur zich ook nog eens afvroeg hoe het mogelijk was dat een man van toentertijd midden twintig het toch voor elkaar kreeg om zijn vader op te volgen. De minuten maakten er enkele uren van, totdat de niet nader te benoemen directeur zich gniffelend liet ontvallen, dat het voor mij meer dan onmogelijk was om in de resterende minuten nog over te schakelen op Schoonmaken is een Vak.

Ware het niet dat er begin 1993 een facilitaire schoonmaak werd gehouden in het land Noord-Korea, waarvan de schoonmaakbranche hier nog wat kan leren. Complete militaire eenheden kamden een zeer grote omtrek uit op zoek naar degene, die schoonmaken niet tot een vak had verheven. Dit had slechts één reden: in het nabijgelegen bos werd een leeg sigarettenpakje van het merk Marlboro gevonden.

Deze wildebras (mijn persoon) kreeg een klap op z’n schouder en de audit voor het SIEV-Keurmerk werd ingepland. Luchtig allerminst, maar als de SIEV ook zo mag groeien, is dat meer dan interessant.

Martin Bogers,
accountmanager Keurmerk Nederland

Verder lezen? Deze bijdrage schreef Martin ook exclusief voor Schoonmaakjournaal:

Column: Leringen wekken, maar voorbeelden trekken