18 december 2015

Blog: Passende jas

Vandaag is het zover. Drie 3FM-dj’s laten zich opsluiten in het Glazen Huis en Hago is erbij. Hago is dit jaar samen met Vebego namelijk partner van het Glazen Huis: een kers op de taart. Om diverse redenen. Als secretaris van de stichting Promotie Glazen Huis 2015 én als directeur van Hago Nederland Regio Zuid, is dit voor mij persoonlijk extra bijzonder. Ten tweede staat het Glazen Huis in Heerlen, de stad waar het voor Hago ooit begon. En – last but not least – het thema past Hago als een jas.

Scholing en ontwikkeling in oorlogsgebied
Het thema van 3FM Serious Request is dit jaar The next generation. Serious Request wil een verschil maken in het leven van kinderen en jongeren die in oorlogsgebied leven. Deze generatie heeft weinig kans op scholing en ontwikkeling. Zonder opleiding en zonder ontwikkelingsmogelijkheden, vinden jongeren geen baan. Wij voelen ons vanuit Hago zeer verbonden met dit doel. Al is het op heel andere schaal en onder andere omstandigheden; ook wij zien dat een opleiding het verschil in een leven maakt. Een opleiding betekent namelijk ontwikkeling, en dat betekent kansen. Kansen op een beter leven.

Schoonmaak opstap naar werk
In Nederland is de schoonmaakbranche voor een grote groep mensen de opstap naar werk en naar een opleiding. Er zijn talloze voorbeelden van medewerkers die begonnen als schoonmaakmedewerker en zijn doorgegroeid tot leidinggevende. Ik ben daar zelf het levende voorbeeld van. Ik begon ooit als intercedent en ben binnen Hago via functies als operationeel manager en districtsmanager, nu directeur van Regio Zuid. Hago staat in de top drie van schoonmaakbedrijven die het meeste in opleidingen investeren. Sinds 2009 leidden wij al circa 4500 medewerkers op. Waarom? Omdat wij geloven dat opleiden leidt tot vakmanschap en tot trots. En daarmee zelfs tot betere prestaties en tevredenheid van zowel medewerker als klant!

Hago en Heerlen
En dan staat het Glazen Huis dit jaar ook nog eens in Heerlen. De stad waar Ton Goedmakers senior in 1943 – oorlogstijd! – zijn onderneming Hago begon. Wij vinden het belangrijk dat we nu iets voor de stad terug kunnen doen. De betrokkenheid bij Serious Request zie ik ook bij onze medewerkers. Collega’s verkopen zelfgemaakte lekkernijen, organiseren een kerstmarkt, zamelen geld in bij de kerstborrel of doneren hun kerspakket. Op 23 december gaan mijn collega’s in Groningen zelfs  op locatie auto’s wassen.  Het is prachtig om te zien dat de verbinding met een goed doel ook zorgt voor verbinding in ons hele bedrijf. Daar kan ik alleen maar van genieten!

Raoul Braeken,
directeur Hago Nederland regio Zuid

P.S. In Heerlen openen wij op het plein ons eigen pop-up glazen huis, tegenover het echte Glazen Huis. Daar ontvangen we tijdens de actieweek klanten, relaties en medewerkers met hun familie. Ook zij doen mee aan acties. Samen proberen wij zo het streefbedrag van € 50.000 te halen. Bezoek ons, doe mee en verbeter de kansen van jongeren in oorlogsgebied! Ik ben erbij! Helpt u ook mee? Ook een bijdrage leveren? Kijk op starthelpingnow.rodekruis.nl.

Over Raoul Braeken
Raoul Braeken is sinds 2009 als directeur verantwoordelijk voor de regio Zuid en sinds 2014 ook voor Hago Food & Industry. Raoul woont in Heerlen, werd in 2014 uitgeroepen tot de 66e stadsprins van Heerlen en is bestuurslid van de stichting Promotie Glazen Huis. Deze stichting heeft ten doel het adequaat organiseren van de (promotie)campagne voor de jaarlijks terugkerende actie van de Nederlandse radiozender 3FM onder de naam Serious Request. Meer weten over Raoul? Kijk op www.linkedin.com/raoulbraeken.

Deel dit artikel

Ook interessant: