Zomergasten (3) Bas Cornelissen (EW Facility Services): “Persoonlijk contact maakt het verschil”

juli 31, 2017 in Bedrijven aan het woord

schoonmaakjournaal Bas Cornelissen (200 x 134mm)_opt“Bij facilitaire dienstverlening draait het om beleving en persoonlijk contact maakt hierin het verschil”, vertelt Bas Cornelissen, algemeen directeur van EW Facility Services. Bas is een van de gasten die we spreken voor de serie Zomergasten. De rubriek waar we mensen met een visie, mening, en een zomerse en zonnige kijk op de wereld van de professionele schoonmaak aan het woord laten.

Trends

Welke trends zie jij in de huidige schoonmaakbranche?
“Ik zie dat in aanbestedingen steeds meer verwacht wordt dat een leverancier vanuit zijn expertise en eigen visie een aanbieding maakt. De opdrachtgever maakt op deze wijze gebruik van de kennis van de leverancier voor de invulling van de dienstverlening. Schoonmaakbedrijven kunnen zich op deze wijze goed onderscheiden.”

Eens of oneens

Stelling: Inbesteding door de overheid is een zorgelijke ontwikkeling
“Mag ik het een opmerkelijke stap noemen? Ruim 630 schoonmaakbedrijven hebben een marktverdrag ondertekend, waardoor een positieve ontwikkeling voor de werknemers heeft plaatsgevonden. Het lijkt steeds beter te gaan dus ik vind het een opmerkelijke beslissing, die toch een bepaalde marktdruk met zich meebrengt vanwege het omzetvolume (€ 65 mln.) dat uit de markt verdwijnt.”

Stelling: Technologie verandert de wereld van de schoonmaak
“Technologie helpt zeker in de ontwikkeling van de schoonmaak. Zelf vind ik dat persoonlijk contact het verschil maakt. Nu en in de toekomst. Met EW Facility Services hebben wij onder andere geïnvesteerd in een innovatieve ICT totaaloplossing, INSITE. Door inzet van ICT toepassingen krijgen onze medewerkers meer ruimte om invulling te geven aan meer persoonlijk contact. Tevens spelen wij met INSITE in op de wens van opdrachtgevers voor helder inzicht.”

Stelling: Multi-dienstverlening biedt perspectief voor alle schoonmaakbedrijven
“Met een integrale aanpak kun je een opdrachtgever van meerdere diensten voorzien. Werknemers zijn daarnaast nog beter in staat een positieve bijdrage aan de beleving van eindgebruikers te leveren wanneer ze zich bijvoorbeeld zowel over de schoonmaak als het ontvangst kunnen ontfermen. En met een integrale aanpak kunnen wij ook medewerkers die een groter dienstverband ambiëren dit bieden, wat positief bijdraagt aan hun werkplezier en de continuïteit van het team.”

Stelling: Door SROI krijgt iedereen een kans op de arbeidsmarkt; de schoonmaak branche is daarin van grote betekenis.
“De schoonmaakbranche leent zich door haar dienstverlening goed voor mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. EW Facility Services draagt hier graag aan bij en boekt hierin mooie successen. Zo zijn wij partner van De Normaalste zaak, een netwerk van bedrijven die samen bouwen aan een inclusieve arbeidsmarkt, waarin iedereen die kan en wil werken welkom is. We werken ook samen met gemeenten, waardoor we via een gestructureerde aanpak mensen vanuit het UWV werk kunnen bieden. Een van onze HR Adviseurs is hieraan zeer toegewijd en zij kan veel voor deze werknemers betekenen.”

Een vooruitblik

Waar staat de schoonmaak branche over vijf jaar?
“Over vijf jaar zal de vraag naar werk en de behoefte aan te werken uren vanuit schoonmaakmedewerkers steeds meer op elkaar worden afgestemd wat leidt tot een hogere medewerkerstevredenheid. Daarnaast is kwaliteit in het inkoopproces veel belangrijker dan prijs. Er vindt een consolidatie plaats; ik denk dat heel wat bedrijven door grotere zullen worden overgenomen, dat de arbeidsmarkt een nog grotere krapte tegemoet gaat en dat er door middel van technologische oplossingen operational excellence ontstaat.”

En waar staat uw bedrijf over vijf jaar?
“Vanuit onze visie zijn wij continu bezig met deze ontwikkelingen en investeren wij fors in organisatieontwikkeling en technologie. EW Facility Services groeit net als in de afgelopen jaren harder dan de markt, vanuit ons Hospitality DNA en de positieve bijdrage die wij leveren aan de tevredenheid en beleving van opdrachtgevers en hun gebruikers. Creating Hospitality, daar gaat het ons om.”