Zomergasten (2) Remco Drijver (De Kroon): “Steeds meer ontzorgen” 

juli 24, 2017 in Bedrijven aan het woord

Schoonmaakjournaal Remco Drijver - De Kroon“Over vijf jaar bestaan we meer dan tachtig jaar. Het streven is dat we dan nog steeds leuk werk met leuke mensen uitvoeren“, vertelt Remco Drijver, commercieel directeur van De Kroon facilitaire diensten. Hij is een van de gasten die we spreken voor de serie Schoonmaakjournaal Zomergasten mensen met een visie, een mening, en een zomerse en zonnige kijk op de wereld van de professionele schoonmaak.

Trends
Welke trends zie je in de schoonmaakbranche? “De bundeling van meer facilitaire diensten. Ik denk alleen niet dat je het een trend kunt noemen, omdat het al langere tijd, met name in de schoonmaakwereld, een aandachtspunt is. Je ziet dat bedrijven steeds meer op zoek zijn naar manieren om hun opdrachtgevers op alle denkbare facilitaire gebieden zo veel mogelijk te ontzorgen. Die ontzorging kunnen we overigens op alle facilitaire vlakken verzorgen vanuit de eigen geledingen, zonder diverse diensten na gunning van een multidisciplinaire opdracht vervolgens weer in onderaanneming weg te zetten.”

Eens of oneens

Stelling: inbesteding door de overheid is een zorgelijke ontwikkeling

“Oneens. Het geldt voor De Kroon in ieder geval niet. We zijn een familiebedrijf en dragen reciprociteit nog steeds hoog in het vaandel. Daar werken bedrijven met ons samen en wij met hen. Leuke en passende (veelal) onderhandse aanbestedingen laten we uiteraard niet aan ons voorbij gaan. Ik denk dat het voor de nog grotere bedrijven wel wat zorgen met zich meebrengt.”

Stelling: technologie verandert de wereld van de schoonmaak
Daar ben ik het deels mee eens. Al een aantal jaren is men in onze branche drukdoende om bepaalde technologische ontwikkelingen door te voeren. Dat geldt ook voor De Kroon. Denk aan de inzet van zelfstandig functionerende schrobzuigmachines, smartphones, tablets, nog betere CRM-systemen en nog zoveel meer. Die veranderingen zullen er steeds meer komen en wij omarmen dit. Er is immers geen weg meer terug, Daarbij schat ik in dat er juist in onze branche nog voldoende werkgelegenheid zal blijven de komende jaren en alle technologische ontwikkelingen vooralsnog hand in hand gaan met de personele inzet.”

Stelling: multiservices biedt perspectief voor alle schoonmaakbedrijven
“Nee, dat denk ik niet.”

Stelling: door SROI krijgt iedereen een kans op de arbeidsmarkt; de schoonmaak branche is daarin van grote betekenis
“Dat doet het nog niet zoals we het zouden wensen. Door de automatisering vallen er in de diverse andere bedrijfstakken al ontzettend veel taken en banen weg. Zelfs in de supermarkten zie je dat men bezig is om kassamedewerkers te vervangen. De schoonmaakbranche is een van de branches waar vooralsnog veel werkgelegenheid wordt geboden. Daarbij is schoonmaak inmiddels goed betaald werk. Dit maakt dat er veel aanbod is van zowel mensen zonder als met een beperking. Wie neem je aan en wie niet? Onze branche is en blijft hierin een grote rol van betekenis spelen. Maar het is belangrijk om goed in de gaten te blijven houden dat we niet als doel hebben om straks medewerkers zonder enige beperking uit te laten stromen en verwachten dat zij elders zo maar even andere banen kunnen invullen. Het gevolg kan zijn dat we enerzijds nieuwe collega’s mogen verwelkomen, die langere tijd geen deel hebben kunnen/mogen nemen aan het arbeidsproces, en anderzijds collega’s zien uitstromen, die toch niet in staat zijn elders ‘onderdak’ te vinden en vervolgens niet meer aan het werk komen.”

Een vooruitblik

Waar staat de schoonmaakbranche over vijf jaar?
“Ik denk dat de grootste veranderingen nog meer zichtbaar zullen zijn in met name de kantorenschoonmaak. Nog meer dan nu zal er daar worden schoongemaakt waar het op dat moment daadwerkelijk noodzakelijk is: meebewegen met de mate van personele bezetting en vervuiling van het moment. Andere schoon te maken omgevingen volgen uiteraard. Hopelijk is er tegen die tijd ook meer ruimte om het schoonmaakpersoneel meer flexibelere contracten te kunnen aanbieden dan nu het geval is.”

En waar staat De Kroon Facilitaire diensten over vijf jaar?
“Over vijf jaar bestaan we ruim tachtig jaar. Het streven is dat we dan nog steeds leuk werk met leuke mensen uitvoeren. We willen net als nu een zo’n breed mogelijk aantal facilitaire diensten bij onze opdrachtgevers aanbieden. en één aanspreekpunt en één factuur. We werken naar een volledige facilitaire ontzorging van onze opdrachtgevers toe. Uiteraard is een gezonde groei altijd belangrijk, maar we willen niet alleen de groei in omzet zien, ook een groei in persoonlijke ontwikkeling en het creëren van een nog plezierige werkomgeving voor onze collega’s. Tevens zullen we een nog bredere landelijke dekking hebben dan nu. Enerzijds door autonome groei, anderzijds door strategische overnames, passend bij de koers die we reeds een aantal jaren gelden hebben ingezet.”