Zomergasten (1) Gerard Spoor: “Toekomst voor langetermijninvesteerders”

juli 17, 2017 in Bedrijven aan het woord

Gerard Spoor - Carling Opleidingen - foto SchoonmaakjournaalIk denk dat we binnen vijf jaar een shift zien in de schoonmaakwereld”, zegt Gerard Spoor. De directeur-eigenaar van Carling Opleidingen en initiatiefnemer en voorzitter van stichting Losk (Landelijk Orgaan Schoonmaak en Kwaliteit) bijt het spits af in de serie Schoonmaakjournaal Zomergasten. Een serie met mensen met visie, mening en een kijk op de wereld van de professionele schoonmaak.

Trends
Welke
trends zie je in de wereld van de schoonmaak? “Je hebt de groei van de digitalisering en nog steeds de leading trend: prijsconcurrentie. Daarnaast wordt hospitality en pro-activiteit met de dag belangrijker. Bedrijven kiezen steeds vaker voor competentietrainingen en maatwerkopleidingen, omdat de praktijk leert dat goed opleiden van personeel op lange termijn een goede investering is.”

Eens of oneens 

Stelling: inbesteding door de overheid is een zorgelijke ontwikkeling
“Ik vind het geen ontwikkeling maar een keuze die positief kan uitpakken. Ik plaats er wel een kanttekening bij. De Rijksschoonmaakorganisatie (RSO) is opgericht, omdat schoonmaakbedrijven niet goed zouden presteren en hun personeel niet goed genoeg zouden waarderen. Daarmee leggen ze de lat voor zichzelf hoog. Ik ben benieuwd naar de resultaten, want er wordt met argusogen gekeken.”

Stelling: technologie verandert de wereld van de schoonmaak
Digitalisering beïnvloedt de schoonmaakwereld zeker. Momenteel zie je de dit vooral in de hoek van de registratie en controle. Maar echte robotisering om de uitvoering en het fysieke werk te ondersteunen staat echter nog in kinderschoenen. In de reguliere schoonmaak zijn zoveel variabele externe factoren in de werkomgeving dat robotisering een echte uitdaging zal zijn. Ik ben er wel van overtuigd dat die ontwikkeling zal doorzetten.”

Stelling: multidienstverlening biedt perspectief voor alle schoonmaakbedrijven
Na vijfentwintig jaar in deze branche kan ik beamen dat iedere opdrachtgever het fijn vindt om ontzorgd te worden. Klanten vinden het prettig als je hen als loket ook met andere zaken kunt helpen. Het vertrouwen is er tenslotte al.”

Stelling: door SROI krijgt iedereen een kans op de arbeidsmarkt; de schoonmaak branche is daarin van grote betekenis
“Onze branche is prima geschikt voor social return, omdat schoonmaken een laagdrempelig beroep is. Wederom hier een kanttekening: Als SROI gebruikt wordt voor oneigenlijke concurrentie, verpest het meer dan het oplost. Er zijn veel mogelijkheden voor SROI, maar de beide partijen in dezen moeten elkaar versterken en niet beconcurreren.”

Een vooruitblik

Waar staat de schoonmaakbranche over vijf jaar?
“Ik denk dat we binnen vijf jaar een shift zien in de schoonmaakwereld. Het zal steeds duidelijker worden welke schoonmaakbedrijven er geïnvesteerd hebben in de lange termijn en welke niet. Oprechte investeerders zullen nu en in de toekomst de vruchten van hun investeringen plukken en degenen die voor het korte termijn rendement gingen overtreffen.”

En waar staat uw bedrijf over vijf jaar?
“We zijn over 5 jaar nóg meer de dienstverlener met passie in opleidingen geworden. Ook gaan we verder om onze ondersteunende rol om onze klanten te versterken naast de opleidersrol. Opleiden en dan loslaten is niet ons idee van ontwikkelen. Een ondersteuner, zeker ook in de praktijk, en niet alleen een opleider.”