Zomergasten (4) Arjan Geurtsen (Asito): “Inbesteding lijkt politiek gedreven”

augustus 7, 2017 in Bedrijven aan het woord

Schoonmaakjournaal Asito - Arjan GeurtsenDe krapte op de arbeidsmarkt wordt de grootste uitdaging voor de schoonmaakbranche. Die krapte zou een versnelling van technologische ontwikkelingen kunnen betekenen.” Dat stelt Arjan Geurtsen, sinds 1,5 jaar manager marketing en business development bij schoonmaakbedrijf Asito. In de serie Schoonmaakjournaal Zomergasten spreekt de redactie met mensen met een visie, mensen met een mening, mensen met een zomerse en zonnige kijk op de wereld van de professionele schoonmaak.  

Waar staan we nu?

Welke trends ziet u in de wereld én in de schoonmaakbranche?
De trends in de wereld zien we ook terug in onze branche, zoals digitalisering, innovaties op het gebied van technologie, taakverbreding en micro-jobbing, dus kleine werkzaamheden die samen een volledige baan vormen. Neem Uber, het internationale online bedrijf in personenvervoer. Daar kunnen chauffeurs als er een klusje voorbij komt dat ze schikt, deze rit oppakken. Zo werkt micro-jobbing. Vertaald naar de schoonmaak: een schoonmaker die naast schoonmaken ook andere taken uitvoert of banen heeft.”

Eens of oneens?

Inbesteding door de overheid is een zorgelijke ontwikkeling
“Ja, dat vinden we ook. De reden voor inbesteding van de schoonmaakdiensten door de overheid lijkt politiek gedreven. Maar heeft de overheid zich wel eens afgevraagd wat er met de mensen gebeurt als 25% van de panden wordt gesloten? En hoe gaat de overheid om met opleidingen en doorgroeimogelijkheden. Daar wordt te snel overheen gestapt. De schoonmaakbranche is de motor van inclusief ondernemen, van participatie; de waardering daarvoor zie je niet terug in ontwikkelingen als het RSO.”

Technologie verandert de wereld van de schoonmaak
“Zeker verandert technologie de wereld en dus ook de wereld van de schoonmaak. Hoe snel? Dat is de grote vraag. Neem Academy Het Dorp, een nieuwbouwproject met de ambitie om meer mogelijk te maken voor mensen met een beperking door de inzet van technologie. Nog altijd is Het Dorp (in 1962 de eerste woongemeenschap voor mensen met een beperking) toonaangevend in de wereld. Vanuit de facilitaire wereld mogen wij meedenken wat technologie in ons vak kan en gaat betekenen. Daarbij is het belangrijk je te realiseren dat alles kan wat we bedenken, maar is het ook nuttig? Wat is de business case? En zijn klanten bereid om te betalen? Asito is op zoek naar de cases die toepasbaar zijn, die waarde toevoegen en werkbaar zijn voor de schoonmaker.”

“Robotisering is zeker geen bedreiging voor de schoonmaker, wel een aanvulling, want het kan lang eentonig werk overnemen. Doordoor kan de schoonmaakkracht andere taken op zich nemen en servicekracht worden. De mensen blijven keihard nodig.”

Multi-dienstverlening biedt perspectief voor alle schoonmaakbedrijven
Multi-dienstverlening is een hele logische volgende stap voor schoonmaakbedrijven en biedt kansen bij opdrachtgevers. Immers, schoonmakers zijn toch al veel aanwezig tijdens kantoortijden en kunnen zich dan ook inzetten op andere vlakken dan enkel schoonmaak. Schoonmakers kunnen bijvoorbeeld prima eerstelijnstoringen oplossen.”

Door SROI krijgt iedereen een kans op de arbeidsmarkt. De schoonmaakbranche is daarin van grote betekenis.
Ja, zeker. Asito gaat voor een bredere inzet dan alleen de doelgroep uit de banenafspraak: wij gaan voor inclusiviteit. Dit laat zien dat iedereen een kans verdient om zijn of haar kwaliteiten te tonen. Deze filosofie is een onlosmakelijk onderdeel van de Asito-organisatie. Niet omdat het moet, maar omdat het bij ons past. Schoonmaak kan een perfect opstap zijn met het oog op werkritme,  opleiding, zingeving en eigenwaarde.”

Toekomst

Waar gaan we naartoe: waar staat de schoonmaakbranche over vijf jaar?
“De krapte op de arbeidsmarkt wordt de grootste uitdaging voor de schoonmaakbranche. Overigens zou de krapte een versnelling van echnologische ontwikkelingen kunnen betekenen. Daarnaast voorzien we in de trend bij opdrachtgevers en individuen om meer flexibiliteit en zelfstandigheid. De schoonmaker wordt steeds meer een zelfstandig professional. ”

En waar staat uw bedrijf over vijf jaar?
“Asito is over vijf jaar nog steeds het bedrijf waar medewerkers het liefst voor werken en met wie klanten het liefst zaken doen. We zullen ons ontwikkeld hebben als opinieleider inclusiviteit en technologie.”