17 april 2017

Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Met LOSK-QMS komen we tot ideale dienstverlening”

In maart werd het LOSK-QMS gelanceerd en aan het publiek geïntroduceerd. Aan de lancering is een ontwikkelingstraject van circa twee jaar en een behoorlijke periode van testen voorafgegaan. Een van de schoonmaakbedrijven die bereid was om het systeem te testen en te helpen bij de laatste fase van de ontwikkeling is Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel. “We vinden LOSK een verademing voor onze organisatie, voor onze klanten en vooral ook voor onze leidinggevenden, die nu duidelijke handvatten aangereikt krijgen na een kwaliteitsmeting.”

“De opzet bij de ontwikkeling was om een meetsysteem te ontwikkelen dat daadwerkelijk bijdraagt aan verbetering van de geleverde kwaliteit en aan verdere professionalisering van de branche, kwaliteitsmanagement. Na de initiële ontwikkeling met zevenvakmensen uit de diverse facetten van de branche was het tijd om het systeem middels pilots te gaan testen. Dan ga je dus zoeken naar partners die ook verder willen kijken dan de bestaande horizon en die hebben we ook gevonden. Een ervan is Toekomst Schoonmaakbedrijven uit Schijndel”, blikt initiatiefnemer Gerard Spoor van Stichting Losk, terug.

Ideale dienstverlening
Tom Dissel, commercieel directeur van Toekomst Schoonmaakbedrijven: “Als je naar de visie van onze organisatie kijkt, dan kun je die eigenlijk één op één op LOSK-QMS projecteren. Oprecht, vernieuwend en zelfbewust; innovatief durf ik ook aan LOSK-QMS toe te dichten. Vanuit onze visie willen wij onze klanten meer betrekken bij het schoonmaakproces, open en eerlijk communiceren met deugdelijke,  inhoudelijke rapportages, maar vooral onszelf kwetsbaar en dienstbaar opstellen om als partners in business samen tot een ideale dienstverlening te komen – value for money”, stelt Dissel.

Pilot met kantoor en hotel
“We hebben besloten om twee prominente projecten in de pilot mee te laten draaien”, vervolgt Dissel, “een groot kantoorpand en een hotel. Toch twee verschillende werelden. Bij beide projecten hebben we de meting uit laten voeren en ik kan melden dat we heel vrolijk van de ervaringen worden.”

Vier voorbeelden
Dissel illustreert het met drie voorbeelden. “Er wordt gekeken naar de diverse processen, dus we weten ook direct waarop we nog moeten sturen en acteren. Uit de resultaatsevaluatie bleek ook direct het gevolg van het ‘mindere’ proces in de kwaliteit. Dan kun je direct inspelen op de feiten en problemen oplossen.”

“Er zijn latente problemen aan het licht gekomen. Een van de processen was niet goed ingeregeld. Het resultaat was niet direct zichtbaar voor klant en leidinggevende,  maar zeker was dat het binnen afzienbare tijd wel zo zou zijn en dus een kwaliteitsprobleem zou worden. Problemen voorkomen dus.”

“We hebben nu voor onze klanten een fraaie rapportage, die een goede weergave is van de huidige status van onze dienstverlening en wat er eventueel nog staat te gebeuren in de verdere optimalisering ervan. Dat is voor mijn contactpersoon een prima managementrapportage, die aldaar intern gebruikt kan worden. Het laat ook duidelijk zien dat we absoluut maatschappelijk verantwoord ondernemen in zijn/haar pand. Niet onbelangrijk natuurlijk.

Via de rapportage wordt ook gewezen op verstoringen in de uitvoering. Als wij verstoringen benoemen, wil een klant dat nog wel eens opvatten als een excuus. Nu staat het gerapporteerd in een document, dat op basis van een objectieve meting is geschreven. Dat geeft draagvlak.”

Verademing
“Om een lang verhaal kort te houden: we vinden het een verademing voor onze organisatie, voor onze klanten en vooral ook voor onze leidinggevenden, die nu duidelijke handvatten aangereikt krijgen na een kwaliteitsmeting. We gaan het intern zeker breed inzetten en laten onze klanten daarmee ook weten, dat wij als organisatie zelf de handschoen oppakken en kritisch naar processen en kwaliteit kijken. Dat kan iedere klant waarderen en wij worden daardoor een nog betere dienstverlener”, concludeert Tom Dissel.

Meer reacties
“De reactie van Tom Dissel is een reactie, die we van nagenoeg alle gebruikers terugkrijgen. Dat doet ons deugd”, laat Gerard Spoor, voorzitter van Stichting LOSK,  weten. “We hebben het systeem ontwikkeld om de markt verder te helpen; het blijkt zijn vruchten af te werpen. Daar kun je alleen maar vrolijk van worden. Dan is het alle tijd en moeite waard geweest.”

Wilt u ook meer weten over LOSK-QMS?  Neem contact op via [email protected] of (0344) 700 235

Gerelateerde artikelen:
nieuws: LOSK lanceert nieuw meetsysteem in huidige tijdsgeest
interview: Gerard Spoor over LOSK: “We gaan strijd aan met traditioneel meten”
column: Don Quichote, vocht hij echt tegen windmolens?

Deel dit artikel

Ook interessant: