9 maart 2015

Jon Maas over Berendsen rode-loperactie: “Een warm welkom levert veel op” 

Een mat is meer dan een kleedje bij de voordeur dat subtiel uitnodigt om je voeten te vegen. “Een uitnodigende binnenkomer kan juist extra omzet genereren”, meent Jon Maas, productmanager bij Berendsen en promotor van het Hospitality mattenconcept: “Waar stapt u eerder naar binnen: bij een sfeerloze, onaantrekkelijke entree of die goed verzorgde ruimte die uw zintuigen prikkelt? Hebt u er wel eens bij stilgestaan dat mogelijke klanten uw bedrijf misschien mijden, doordat uw entree er niet uitnodigend uitziet?” Tijd voor een nieuwe denkwijze. Leg ook de rode loper uit! 

Vrijwel niemand staat stil bij de betekenis van een entreemat. Die ligt er toch gewoon? Een mat waarover iedereen binnenloopt, die vuil en nattigheid opneemt en er nog een beetje aardig uitziet ook. Bij Berendsen wordt hier wel dieper over nagedacht. Vandaar het brede assortiment, zoals schoon- en droogloopmatten maar ook ergonomische matten. In rood of een andere kleur, met logo of high definition afbeelding. Met daarbij regelmatige reiniging. Zo zorgt u altijd voor een stralende en aantrekkelijke entree of andere ruimte. Berendsen heeft het allemaal al voor u bedacht.

Perspectief
“Naast onderzoek naar de besparing op schoonmaakkosten door de juiste mat, bekijken wij uitdrukkelijk de effecten van een uitnodigende entree”, vertelt Jon Maas. Hij is naar eigen zeggen een echte matten ‘geek’ geworden sinds hij bij deze divisie werkt: “Na mijn studie international management aan de Radboud Universiteit Nijmegen volgde ik een traineeship bij Berendsen. Ik maakte kennis met de verschillende bedrijfsonderdelen van dit internationale bedrijf en werkte bij diverse vestigingen, waaronder een halfjaar op het hoofdkantoor in Denemarken.” Hij heeft bewust gekozen voor het bedrijfsonderdeel matten: “Ik zie hier veel perspectief voor groei en innovaties.”

Gefocust op matten
Maas is van mening dat elk bedrijf zijn entree serieus moet nemen. “Kijk er eens op een andere manier naar. Dan is een mat geen kostenpost meer, maar een publiekstrekker die omzet oplevert. Gisteren liep ik een Shell-station binnen en zag een van onze matten scheef liggen. Die leg ik dan even recht, zodat het er netjes uitziet. Overal waar ik kom, bekijk ik de entree en zie ik mogelijkheden.” Nu is Berendsen ook wel een specialist op dit terrein. “In onze vestiging in Ede zijn 50 werknemers helemaal gefocust op matten. Daarbij gaat het niet alleen om de functionaliteit, maar ook om gastvrijheid. Vandaar ons hospitality-concept met als eye-catcher de rode loper, die natuurlijk ook in andere kleuren leverbaar is. Het gaat om de gedachte dat je mensen een warm welkom geeft als ze bij je binnenstappen.”

Klantenwensen
De keuze is enorm en alle matten worden volgens de nieuwste technieken gemaakt. Zo neemt de Berendsen droogloopmat 20% meer vocht op. “Er zijn standaardmatten in vaste maten, maar maatwerk is ook mogelijk. Zo kan de rubberen onderlaag, backing genoemd, afhankelijk van de situatie dikker worden gemaakt. Ook de vezels zijn aan te passen aan de gebruikswensen.” Voor grof vuil worden harde polyestervezels door de nylonvezels geweven. Voor het drooglopen wordt extra katoen toegevoegd. “Het Hospitality mattenconcept focust zich op het juiste advies voor die situatie, de beste functionaliteit en aantrekkelijkheid. Als de matten dan ook tijdig, op de juiste manier door Berendsen gereinigd worden, krijgen gasten en medewerkers niet alleen een warm welkom, maar ook een hygiënischer (werk)omgeving.” Het spreekt volgens Maas vanzelf dat de wensen van de klant leidend zijn. Kleur, logo, afbeelding of patroon, alles is mogelijk.

Matbewuster
“Met onze rode-loperactie hopen we bedrijven matbewuster te maken. Ons Hospitality mattenconcept helpt daarbij.” Een aantal grote bedrijven is al overtuigd. Zo liggen in winkels van parfumerieketen Douglas speciale logomatten, die de klanten zacht naar binnen voeren. Ook de Postillion Hotels zijn helemaal om en volgen het concept met op elkaar afgestemde kleuren. Een warenhuisketen heeft een paarstint als binnenkomer gekozen wat zorgt voor de gewenste chique uitstraling. Naast de al eerder genoemde Shell-stations en ‘Echt Hema’, maken ook grote industrieën graag gebruik van de matten van Berendsen. “Dan gaat het niet meer alleen om een aantrekkelijke entree, maar ook over hygiëne, veiligheid en comfort op de werkvloer. Zo wordt er in de industrie gewerkt met ‘grease proof’ matten en staat personeel van treinonderhoudsbedrijf NedTrain op ergonomische matten, waardoor de werknemers gezonder hun werk kunnen blijven doen.”

In Scandinavië is het hebben van een ‘mattenservice’ volgens Maas al heel gewoon: “Ik ben ervan overtuigd dat Nederlandse bedrijven net zo ‘matbewust’ gaan worden.”

 

Deel dit artikel

Ook interessant: