CleanDeal: “Groothandels die niet online gaan, missen de boot”

december 13, 2014 in Bedrijven aan het woord, Digitalisering

In amper twee jaar tijd heeft CleanDeal, de online groothandel voor schoonmaakmaterialen en –artikelen, een stevige voet aan de grond gekregen. Daar waar menigeen bij aanvang ietwat sceptisch tegen de ‘Bol.com van de schoonmaak’ aankeek, daar kan CleanDeal zich nu al bogen op 7500 klanten met dit jaar een verdriedubbeling in omzet als gevolg. Met zijn volgende carrièrestap in het vizier kijken we met e-commerce manager Dirk Biesmans terug en vooruit.

CleanDeal - Dirk Biesmans

 

“Het idee voor CleanDeal is ontstaan vanuit de holding van Vebego om ons te wapenen tegen de veranderende markt. Immers, meer en meer wordt er online handel gedreven. En dat zie je in alle sectoren gebeuren. Dus ook in de schoonmaak”, blikt e-commerce manager Dirk Biesmans terug. “Om deze trend op te pakken, hadden we twee opties: vanuit een bestaand bedrijf een online groothandel beginnen en proberen alle mensen, processen en procedures om te turnen óf een nieuw bedrijf starten met de optie direct alles afstemmen op de klant.” We kozen voor het laatste.

Eerste verkoop
Een van de eerste producten die CleanDeal online verkocht, was een fles sanitairreiniger. Biesmans: “Onze eigen sanitairreiniger is vanaf het begin al populair. Het is een goed product, niet duur en niet belastend voor het milieu. Om die redenen hebben we er dus bewust voor gekozen om deze sanitairreiniger onder eigen merk op de markt te brengen.” Overigens heeft CleanDeal meer private labels: vloerreiniger, interieurreiniger, sprayreiniger en ontkalker. En alle producten zijn verkrijgbaar voor dagelijks en periodiek gebruik.

Sprong in het diepe
“Met CleanDeal deden we een sprong in het diepe. Maar de wind was goed en de parachute ging op tijd open”, metamorfoseert Biesmans. Dat 7500 klanten en een verdriedubbeling van de omzet ook bij een goede wind en prachtige parachutesprong niet uit de spreekwoordelijke lucht komt vallen, weet de e-commerce manager ook: “De kracht van CleanDeal zit ‘m in drie aspecten: mensen, flexibiliteit en effectiviteit. Biemans legt uit: “We zetten de klant centraal. We zijn een online-bedrijf maar bestaan uit mensen. Op onze klantendienst, die van maandag tot vrijdag van 07.00 tot 21.00 uur bemenst is, werken allen collega’s die het verhaal van schoonmaken en hun uitdagingen kennen. Ze hebben namelijk ook met hun voeten in de klei gestaan. Een ander kenmerk van CleanDeal is flexibiliteit. We kunnen snel schakelen: voor 21.00 uur bestelt, betekent de andere dag in huis. En tot slot: onze klanten moeten er beter van worden dat ze bij ons hun schoonmaakmaterialen en –middelen kopen.”

Meerwaarde
Van de honderden groothandels in de Benelux – het werkgebied van CleanDeal – zijn er vele die hun offline handel hebben aangevuld met een online webshop. “Multi channel kan zeker een meerwaarde voor een bedrijf hebben, maar of het wel of niet goed valt bij de klanten, is afhankelijk van de gebruikersvriendelijkheid. En je moet weten waar je klant behoefte aan heeft. CleanDeal is meer dan een webshop. Onze organisatie is in alles ingericht op online en gericht op de klant. Je kunt online verkopen er niet zo maar even bij doen.”

De beste
CleanDeal ambieert het beste toeleveringsbedrijf voor de professionele schoonmaak te worden. “We streven naar minimaal 95% klanttevredenheid, wensen de kwaliteit onze dienstverlening te handhaven en hebben als missie om de klant op weg te helpen.” Dat CleanDeal meer dan reinigingsmiddelen, sponsjes, microvezeldoeken en toiletpapier verkoopt, illustreert Biesmans ook: “Werkwagens worden ook online besteld. Wij leveren ze gemonteerd en kant en klaar af, zodat de klant er direct mee aan de slag kan. Zo verkopen we ook veel dispensers. Er blijft namelijk altijd een groep die dispensers wil kopen om niet vast te zitten aan langdurige contracten en verplichte afnamen van producten.”

Toekomst
Uitdagingen in het assortiment zijn er ook, want CleanDeal verkoopt vooralsnog geen reinigingsmachines. “Eenvoudigweg omdat we daarvoor techneuten paraat moeten hebben”, verklaart Biesmans. Het is wel een van de mogelijk volgende stappen van CleanDeal. Omdat Biesmans per 1 januari zijn functie als e-commerce manager bij de succesvolle online vakgroothandel verruilt voor een bij een grote financiële instellingen in België, vragen we hem naar zijn visie op de toekomst. “Over twee jaar zal digitaal leidend worden. Bedrijven die hier niet op investeren, zullen helaas de boot missen. Het verschil in B2B en B2C vervaagt; we krijgen veel meer een wereld waar het om van-persoon-tot-persoon draait.” Voor diegenen die nu bloed, zweet en tranen steken in online verkopen, tot slot nog een geruststelling van Dirk Biesmans: “Ik geloof heilig in online mits het bijdraagt tot klantbeleving”.