Burgman verzilvert ‘Uw hygiëne onze zorg’ voor de volgende 25 jaar

september 5, 2017 in Bedrijven aan het woord

Burgman directieteam 2017 - foto SchoonmaakjournaalJe kunt op elke hoek van de straat je spullen bestellen en toch doen wij het anders dan de rest”, stelt de directie van Burgman. In 1992, dus 25 jaar geleden, startten Ad en Marie-Lène Burgman de schoonmaakgroothandel met Bay West als basis, een uniek toiletdispensersysteem waarvoor Burgman nog altijd het exclusieve importeurschap in de Benelux heeft. Inmiddels voert Burgman als totaalleverancier van schoonmaak- en hygiënesystemen een veel bredere koers met Ad, Marie-Lène en Mathijs Burgman, Henk van Harten, een salesforce van 15 specialisten en 10 backoffice- en servicecollega’s.  

Vijf jaar geleden gooide Burgman het roer om; het bedrijf uit Almere werd totaalleverancier. In vervolg daarop werd vorig jaar de naam aangepast van Burgman Supply naar Burgman. ‘Burgman is één woord, dat klinkt veel krachtiger. Via ons nieuwe logo stralen we uit dat we totaalleverancier zijn. De waves in ons logo lopen in elkaar over, waarbij donkergroen voor de Bay West-dispensers dus voor toilethygiëne staat, blauw voor onze eigen duurzame Burgman reinigingslijn en licht groen voor de schoonmaakmachines van Hako, met wie we een unieke samenwerking hebben. Deze drie kleuren lopen in elkaar over en zijn dus net als de producten met elkaar verbonden”, legt Mathijs Burgman uit.

Meerwaarde
Onze focus is onze meerwaarde. We ‘vrijen’ niet met alle merken, maar maken een duidelijke keuze en voeren bijvoorbeeld één machinelijn, die van Hako, en één dispenserlijn, Bay West dus. Omdat dat het enige systeem is dat zoveel voordelen biedt, zoals gecontroleerd verbruik, tijdsbesparing, hufterproof, met 25% meer capaciteit ook piekproof en tussentijds kan worden bijgevuld. Daarin is Bay West echt uniek”, aldus Ad Burgman.

Henk van Harten vult aan: “We kijken naar hoe de markt werkt. Neem het gele vaatdoekje dat de hele dag in een emmer achter de bar in het café staat en voor diverse schoonmaaktaken wordt gebruikt. Niemand bekommert zich om het hygiënische aspect en effect als het achter de bar 24 of 25 graden is. Sta je als leverancier dan nog garant voor het tegengaan van verspreiding van ziektekiemen? Wij gaan uit van gecontroleerd verbruik op onze hele assortiment. Wij zijn namelijk de enige met Smart wipes weggooidoekjes uit een poetsrolhouder, die gebruik je klamvochtig en gooi je na gebruik weg. Dat is dus een ander systeem dan een voorbereid vochtig doekje, die slechts beperkt bruikbaar en houdbaar is en dus een hoge mate van verspilling kent.”

Familiebedrijf
Als klant doe je zaken met een familiebedrijf. Iedereen kent de voordelen als betrokkenheid en continuïteit. We hebben een duidelijke visie, waarin aandacht met een grote A –  oftewel ontzorgen – de rode draad is. Daarnaast zijn transparantie over de kosten en heldere afspraken over geen verplichte afname zo belangrijk!”, legt het directieteam uit.

“We luisteren goed naar onze klanten en zoeken blijvende oplossingen. Ons salesteam bestaat dan ook uit specialisten bijvoorbeeld op het gebied van toilethygiëne en vloeronderhoud. Onderling staan ze met een app in contact met elkaar, waarmee we intern successen delen en waarmee elkaar problemen voorleggen, zoals een klant met een zwaar vervuilde vloer. De vervuiling wordt gedeeld in de app-groep en vaak kunnen we het probleem voor die klant direct oplossen. Welk bedrijf heeft echte kennis in huis?, stelt Van Harten.

Over 25 jaar
Mathijs Burgman tot slot: “Voor de komende 25 jaar zetten we met dit team de verdubbelaar in. Er is een nieuwe generatie aangetreden, die tussen nu en twee jaar de zaak van Ad en Marie-Lène gaat overnemen. We hebben met dit team de ambitie om door te pakken met een mooi assortiment, waarmee we de markt kunnen bestieren.”