23 juni 2016

Award-winnaar Diversey Care Augmented Reality: slimme ‘toevoeging’

Diversey introduceert augmented reality voor professioneel schoonmakers. Hoe werkt het? De gebruiker van het Suma Revoflow-doseersysteem van Diversey Care neemt zijn smartphone of tablet en richt deze met de camera – via de gedownloade app – op het systeem dat aan de muur hangt. Op het scherm van zijn device ziet hij bijvoorbeeld een projectie van hoe de doseerflessen bijgevuld, dan wel vervangen moeten worden.

Diversey Care won er in mei de overall ISSA/INTERCLEAN Amsterdam Innovation Award mee. De producent gebruikt de bestaande technologie van augmented reality (AR) op hun doseersysteem Suma Revoflow. Augmented reality betekent letterlijk ‘toegevoegde realiteit’.

Nieuwe stap
Wij zijn de eerste in onze branche die deze technologie toepast”, vertelt Marc Robitzkat, global customer and application learning leader bij Diversey Care. “En we zijn nu al weer bezig met de toepassing uit te breiden naar bijvoorbeeld onderhoudsmachines van vloeren zoals de Intellibot.”

Het is een nieuwe stap in het werk van onder andere schoonmakers en de toepassing van een smartphone in het werk. Niet alleen schoonmaakbedrijven, ook klanten in de voedingsindustrie, ziekenhuizen, vliegvelden, hotels en grote keukens profiteren van de augmented reality-app.

Idee ontstond op ‘dream day’
Het idee ontstond ongeveer twee jaar geleden tijdens een dream day. Robitzkat: “We spraken over onze digitale roadmap. De opdracht was: kijk opnieuw naar onze interactie met klanten. Hoe kunnen we die veranderen? Medewerkers op de werkvloer komen en gaan; hoe zorg je dan voor adequate instructies en continuïteit in het werkproces? Hoe kunnen wij technici op de werkvloer faciliteren en een nog hoger serviceniveau realiseren? Zo ontstond het idee van AR voor ons doseersysteem om toe te passen bij trouble shooting. Vervolgens kwam de technologie vrij snel tot stand en wordt deze elke dag beter.”

Trouble shooting
Augmented reality bij trouble shooting voorkomt dat kostbare inwerk- of uitlegtijd verloren gaat. Bijvoorbeeld iemand neemt een shift over maar kent het doseersysteem niet en weet niet hoe hier mee om te gaan. Met AR is er realtime instructie en demonstratie. Robitzkat: “Wij bieden slimme technologie die onze klanten ondersteunt en helpt hun werk nog efficiënter te maken. Individuen worden dankzij AR opeens professionals. Ik heb ooit een voorbeeld gezien van een willekeurige vrouw in het publiek bij een demonstratie van AR, die dankzij de technologie zelf een automotor in elkaar zette.”

Toekomst
“Het ultieme gebruik van deze technologie in onze branche? Daar kan ik niets over zeggen.” Wel wil Robitzkat kwijt dat Diversey Care in de toekomst begeleiding op afstand gaat bieden door experts te verbinden met technici op de werkvloer en hen te begeleiden bij handelingen aan bijvoorbeeld een machine. Ook wil het bedrijf de technologie laten integreren met internet of clean, zodat data kunnen worden verzameld en geanalyseerd.

Maar voor nu is het belangrijk dat de app volop wordt gedownload en de feedback goed is, vindt Robitzkat. “De award is daarbij een bevestiging uit de markt dat we op de goede weg zijn. We willen een efficiënte en innovatie klantbeleving creëren. En de stem van de klant is daarin cruciaal.”

Een voorproefje nemen en kennismaken? Bekijk dit filmpje.

Deel dit artikel

Ook interessant: