Codecommissie: “Niet inschrijven als opdrachtgever niet naleeft”

november 14, 2013 in Aanbesteden

codecommissie - Kees Blokland“Niemand kan toch tegen betere samenwerking in de sector zijn? Alle bedrijven in de schoonmaakketen moeten de code ondertekenen en naleven.” Dat was het algemene gevoel onder de vijftien kersverse ondertekenaars van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag Schoonmaak- en Glazenwasserbranche tijdens de regionale ondertekeningsessie op 8 november in Villa Jongerius in Utrecht.

De dertiende regionale ondertekening was wederom een levendige, interactieve bijeenkomst. Er werd vanuit verschillende invalshoeken over de Code Verantwoordelijk Markt gesproken. Grote opdrachtgevers en kleine opdrachtnemers hadden dezelfde insteek: bedrijven moeten de code ondertekenen en naleven. Voorzitter van de codecommissie Kees Blokland beaamt:  “Een schoonmaakbedrijf zou zich niet moeten inschrijven als de opdrachtgever niet conform de code werkt. Alleen dan realiseren we een gezonde en duurzame sector.”

Sociale gezicht
“Door de code kunnen we ons sociale gezicht laten zien. We belonen bijvoorbeeld inschrijvers met een contractverlenging. We geven als Intrakoop, inkoopcoöperatie van de zorg, alleen nog begeleiding aan onze leden als zij de code hebben ondertekend. Als opdrachtgever vooraf je prijs bepalen, werkt. Het is belangrijk om in beeld te hebben wat eerder aan schoonmaak is uitgegeven en vervolgens te bepalen wat je wilt hebben als opdrachtgever. Hierdoor krijg je bij de inschrijvers een gedragen deal”, aldus Alger Vissers van Intrakoop.

Meebepalen
“Schoonmakers laten mee bepalen hoe werkwijzen verbeterd kunnen worden, is essentieel en levert veel op”, aldus Guido Schols van Schols Cleaning  uit Born. Deze uitspraak kreeg bijval van de aanwezigen, onder  wie Arnold Plattèl van Cantorclin Schoonmaak uit Meppel. “Cantorclin heeft de keuze gemaakt om niet in te schrijven als de prijs betekent dat de schoonmaker vast zit aan een (te) strak schoonmaakregiem en er voor meedenken over werkwijze geen ruimte is.”

Geloof in de codecode ondertekening 8 november 2013
“Dat je werk uitbesteedt, wil niet zeggen dat je niet meer verantwoordelijk bent. Ik vind dit een enorm belangrijke gedragsregel uit de code”, reageert Ineke Veenstra van FloraHolland. “De bloemen- en plantenbranche heeft ook te maken met aanbestedingen op laagste en vaak niet realistische prijs. Ik geloof in de werking en het effect van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag.” Geloof in de code is voor René van der Aa van Siemens Nederland vanzelfsprekend: “De Code zit in ons DNA. We hebben twee jaar geleden een aanbesteding gedaan zonder de code te kennen. En nu blijkt dat we die aanbesteding conform de code hebben gedaan.” “Andere bedrijfstakken kunnen van ons leren. We mogen als branche trots zijn op deze code”, stelt Thijs de Beer van Beercoo Schoonmaakgroep uit Bergschenhoek.

Voorbeeld volgen
“De code gaat vooral over maatschappelijk verantwoord ondernemen dichtbij huis. We zijn er trots op dat de code is opgenomen in het Sociaal Akkoord. En uiteraard is het een groot compliment dat andere sectoren de code gaan navolgen. Maar we zijn er nog niet. Een dag zoals vandaag, met vijftien nieuwe ondertekenaars met gedeeld gedachtegoed, is cruciaal. We hopen en gaan ervan uit dat nog veel meer bedrijven jullie voorbeeld zullen volgen”, aldus Kees Blokland.

Sterkere keten
De Code Verantwoordelijk Marktgedrag werd op 21 juni 2011 geïntroduceerd om een einde te maken aan de doorgeschoten marktverhoudingen in de schoonmaak- en glazenwassersbranche. Een initiatief waarmee de branche eerlijker en duurzamer kan werken. Alleen door actief samen te werken kunnen opdrachtgevers, werkgevers, werknemers en intermediairs in de branche een sterke keten vormen.

Sinds de introductie van de Code Verantwoordelijk Marktgedrag hebben 750 organisaties de code onderschreven, waaronder ASML, Coca Cola, Erasmus Medisch Centrum en McCain. Op 8 november kwamen de volgende bedrijven hierbij: Beerco Schoonmaakgroep, Cantorclin Schoonmaak, Clean Result, Coöperatieve Inkoopvereniging Intrakoop, FDG Nederland, Flex Schoonmaakdiensten , FloraHolland, Gemeente Roosendaal, Rufo Clean, Schols Cleaning, Schoonmaakbedrijf Klaas Harms, Schoonmaakbedrijf A.J. te Paske, schoonmaakbedrijf MPS., Siemens Nederland en ToTo Facilicity.

Delen