Aanbesteding schoonmaak retaillocaties Schiphol opnieuw naar Gom Hospitality

juli 9, 2018 in Samenwerkingen

Ook de komende vijf jaar maakt Gom Hospitality de retaillocaties aan de airside en delen aan de landside op luchthaven Schiphol schoon. Op 5 juli ondertekende directeur Alex van den Hoek daarvoor het contract namens stichting Airport Retailers Association (ARA), waarin de ongeveer 90 winkels verenigd zijn. De grootste luchthaven van het land is een van de meest dynamische locaties om schoon te maken, erkent hij. “Je moet hier als schoonmaker onzichtbaar je werk doen te midden van tienduizenden passagiers.”

Gom Hospitality werkt al sinds 2003 op de luchthaven. Doorslaggevend voor de hergunning zijn twee factoren. Het doorvoeren van een aantal verbeteringen aan Gom-zijde; zo gaan stichting ARA en Gom gebruikmaken van een app om de operationele processen te managen.

Alex van den Hoek: “Het komt voor dat een winkelmanager belt: ik heb geen schoonmaker gezien. Met dit systeem kunnen we precies nagaan wanneer welke schoonmaakmedewerker langs is geweest en wat hij of zij heeft gedaan. Ook kan Gom hiermee eventuele klachten nóg strakker opvolgen. Een voorman of voorvrouw kan eenvoudig een foto van de situatie maken en die naar de betreffende schoonmaakmedewerker sturen, zodat sneller op een incident geacteerd kan worden.’ Daarnaast worden de werkzaamheden, die niet aan de schoonmaak zijn gelieerd, enorm gewaardeerd door de concessionarissen. Deze werkzaamheden worden uitgevoerd door Facilicom Media Schiphol. Je kunt hierbij denken aan bijvoorbeeld het afzetten van locaties, vervangen van materiaal, het verzorgen van reparaties aan codesloten en kleine verhuizingen.”

Hoog niveau schoonmaakmedewerkers
De schoonmaak op de derde grootste luchthaven van Europa – 68,4 miljoen passagiers in 2017- vraagt veel van een schoonmaakbedrijf. Van den Hoek: “Je moet schoonmaken tijdens de operatie en het liefst vóór sluitingstijd klaar zijn. Gemiddeld lopen er tienduizenden passagiers op Schiphol waar schoonmakers tussendoor onzichtbaar hun werk moeten doen. We vragen een hoog niveau van mensen. In high-end winkels, zoals Gucci, Hermès en Rolex, wordt een ander niveau van schoonmaken verwacht. Daarvoor moet een schoonmaakbedrijf contactvaardige en representatieve mensen inzetten. De schoonmaakmedewerkers van Gom en het daarbij behorende management wat hier op Schiphol rondloopt, was een van de redenen om opnieuw voor Gom te kiezen.

Hospitality in de genen
Gom werkt dagelijks met een team van 15 tot 18 medewerkers op de luchthaven, zeven dagen per week. Daarnaast is er een flexibele pool als back-up beschikbaar in geval van ziekte of opschalen. Senior accountmanager Kathelijne Merks: “We moeten wel heel flexibel zijn. De bezetting van winkels wisselt nogal eens. Vandaag kan een winkel ineens sluiten en morgen kan een andere winkel weer ergens anders openen.”

Medewerkers van Gom die op Schiphol actief zijn, wacht een strenge selectieprocedure. Niet alleen bij het schoonmaakbedrijf zelf maar ook bij de opdrachtgever. Merks: “Ook is het belangrijk dat zij hospitality in de genen hebben. Je bent als schoonmaker continu aanspreekbaar voor vragen van passagiers.’

Over Gom
Gom is het eerste sectorspecifieke schoonmaakbedrijf met landelijke dekking, onderdeel van Facilicom Group. Opdrachtgevers vinden bij Gom expertise en capaciteit verdeeld over zes verschillende businessunits: Zorg, Hospitality, Onderwijs, Offices, Food & Industry (Kleentec) en Specialistische Reiniging. Gom heeft meer dan 8500 medewerkers, 11 vestigingen en één missie: Iedereen blij maken met schoon.

Delen