AAFM lanceert nieuw facilitair concept voor Hudson’s Bay warenhuizen

september 13, 2017 in Contracten

Hudson's Bay - foto AAFMAAFM Facility Management regisseert de komende vijf jaar de facilitaire dienstverlening in alle te openen warenhuizen van Hudson’s Bay (HBC) in Nederland. Deze week opent de Canadese keten haar eerste winkels. Met haar partners Asito en MAATbeveiliging heeft AAFM –  samen met HBC – een compleet vernieuwend facility concept ontwikkeld voor de Nederlandse retailsector. De Canadese winkelketen heeft de facilitaire dienstverlening integraal uitbesteed.

AAFM heeft als onafhankelijke regiepartner een geheel nieuw concept gesmeed voor Hudson’s Bay en is van meet af aan betrokken geweest bij het samenstellen en vormgeven van de serviceteams voor de warenhuizen.

Best passende facilitaire partners
Door de best passende facilitaire partners (Asito en MAATbeveiliging) samen te brengen, vormen we binnen ieder warenhuis het Hudson’s Bay Serviceteam dat onderling de taken als één geheel uitvoert. Deze samenwerkingsvorm ligt volledig in lijn met de bedrijfsvisie van Hudson’s Bay”, zegt Bianca Wijnholds, commercieel manager bij AAFM Facility Management.

De teams voor elke vestiging zijn in nauw overleg met de klantmanager Angelique van de Moosdijk van AAFM samengesteld. Voor de leden van de serviceteams heeft AAFM samen met de facilitaire partners en HBC vernieuwende functieprofielen opgesteld, waarbij multidisciplinair werken het uitgangspunt is. Zo draagt op elke locatie het gehele team bij aan het succes en het hoge serviceniveau van het filiaal.”

Openingsspektakel
Hudson’s Bay opende dinsdag haar meest toonaangevende filiaal aan het Rokin in Amsterdam. Donderdag openen de warenhuizen in Den Haag en Rotterdam. Later deze maand openen filialen in zeven andere steden de deuren. In 2018 volgen nog vier locaties en in 2019 een vijftiende. De geschiedenis van de Nederlandse detailhandel kende niet eerder een openingsspektakel van deze omvang.

Klanten zijn voortaan gasten
Met de opening van vijftien gloednieuwe warenhuizen lanceert Hudson’s Bay een voor Nederland nieuw winkelconcept. Ze zet een zogeheten premium winkelformule neer, met bijzondere aandacht voor de klanten, die voortaan gasten heten. Hudson’s Bay inspireert en verrast haar gasten door op ieder moment van de dag en op iedere wijze de beste service te bieden. Hospitality, ambiance en service zijn belangrijke, onderscheidende factoren in de nieuwe winkelformule. Het is daarmee een antwoord op de opkomst van internetshoppen, waardoor veel retailers de afgelopen jaren hun fysieke winkelbezoek in hoog tempo zagen teruglopen en het voor sommigen zelfs het faillissement betekende.

Facility maakt het verschil
Het terugwinnen van klanten die daadwerkelijk een winkel bezoeken om aankopen te doen, vergt een nieuwe marktbenadering. Fysiek winkelend publiek is niet slechts meer een klant, maar dient gezien en behandeld te worden als gast. Juist op het facilitaire vlak kunnen we daarmee het verschil maken”, legt Bianca Wijnholds uit. “Door servicediensten als schoonmaak, beveiliging en onderhoud onderdeel van het geheel te laten uitmaken, voegt Hudson’s Bay onderscheidende winkelwaarde toe. Hoogwaardige serviceverlening in de retailomgeving draagt in grote mate bij aan het feit, dat winkelen weer een beleving wordt. Voor gasten biedt het fysieke winkelbezoek dan een extra dimensie en is weer veel aantrekkelijker dan aankopen via internet.”