23 november 2015

Column: Levensbelang

Innovatie is de laatste jaren misschien wel het meest gehoorde woord in allerlei markten. Klanten vinden het ook belangrijk dat partijen waarmee ze samenwerken innovatieve producten of diensten heeft of ontwikkelt. Iets waarmee je voorop loopt in de markt en waarmee je je onderscheidt. Of een innovatie die het werk eenvoudiger of efficiënter maakt. Iedereen heeft een eigen beeld bij het woord innovatie. Over het algemeen moet een innovatie is baanbrekends zijn, anders is het niet innovatief.

Maar wat is eigenlijk de definitie van innovatie? Innovatie is het invoeren van nieuwe ideeën, goederen, diensten en processen. Zo luidt de definitie van innovatie bij Wikipedia. Het kernbegrip van innovatie is het woord: anders. Innovatie is dus vernieuwen, anders zijn.

Hoe komen innovaties tot stand? ‘Gewone’ oplossingen zijn niet altijd geschikt om de huidige complexe maatschappelijke problemen op te lossen. Er wordt voort gebouwd op wat anderen al hebben verzonnen en dus op wat er al beschikbaar is. Sommige ideeën kunnen in de ene context niets bijzonders zijn, maar in een andere context dat wel worden.

Als ik kijk hoe innovaties bij Berendsen tot stand komen, dan is dit vaak in samenwerking met klanten. Een klant zit met een uitdaging of toch wel een serieus probleem en zoekt hulp voor een oplossing. Of we komen er in de praktijk achter wat de wensen en behoeften zijn en gaan hier op door ontwikkelen.

Een mooi voorbeeld is dat we begin 2009 een volledige toiletdispenser designlijn lanceerden. Dit was de eerste design dispenserlijn in de markt en ook nog eens leverbaar in elf kleuren. De basis van deze dispensers is functionaliteit, dus het moet goed werken en gebruiksgemak bezitten, eenvoudig te gebruiken en te vullen zijn. Daarna hebben we gekeken naar hoe de dispensers zo aantrekkelijk mogelijk gemaakt konden worden. Dit is gedaan door andere materialen te gebruiken dan wat gebruikelijk was. Zo hebben de kleur dispensers een leerachtige laag wat lekker zacht aanvoelt. Ook is gekozen om een volledige dispenserlijn te creëren, zodat er één uitstraling ontstaat. Wat je vaak ziet, is dat leveranciers een afwijkende toiletborstel hebben.

Er zit ook een hele duidelijk filosofie achter deze dispenserlijn. Want wat was het doel? De hygiëne in de toiletruimte verhogen. De lijn beschikt namelijk over een antibacteriële coating, wat nog steeds een onderscheidende eigenschap is. Ook kozen we doordacht elf kleuren. Zo zijn er bijvoorbeeld signaal kleuren, rood, oranje en groen om de aandacht te trekken en dus om de focus te kunnen leggen op het gebruik van een bepaald product. De aardekleuren brengen rust in een toiletruimte.

Het meest recente voorbeeld van een baanbrekende vernieuwing is de Berendsen LightGuide. We hebben net gesproken over het feit dat een innovatie anders moet zijn. De Berendsen LightGuide is anders. Het registreren van het gedrag van toiletbezoekers is niet nieuw, er zijn meer systemen die dit bieden. Die data bieden wanneer een dispenser bijgevuld moet worden. Maar de Berendsen LightGuide biedt meer, namelijk het begeleiden van de toiletbezoeker door middel van lichtsignalen. Op een niet dwingende manier wordt de toiletbezoeker gestimuleerd een aantal stappen te doorlopen voor optimale handhygiëne. De Berendsen LightGuide is een mooi voorbeeld van het combineren van bestaande concepten of producten. De dispensers bestonden al en de lichttechniek ook. Door ze samen te voegen, is een totaal nieuw concept ontstaan. Net als destijds de iPhone, waarmee Steve Jobs de combinatie maakte van mobiele telefoon, fotocamera en muziek afspelen.

Voor wie is de LightGuide interessant? Bedrijven waar handhygiëne van belang of zelfs van levensbelang is, zoals in de food- en zorgsector. Bedrijven die bezig zijn met de implementatie van duurzame inzetbaarheid, gezond werken. En bedrijven die graag voorop lopen in de markt en innovaties hoog in het vaandel dragen. En wie wil dat nu niet? We leggen graag de rode loper voor u uit, opdat u samen met ons voorop in de markt kunt lopen.

Malou Jansen,
productmanager Berendsen Textiel Services

Deel dit artikel

Ook interessant: