27 augustus 2018

Blog: Tijd en gedachten vliegen voorbij

“Schrijf je ook een Zomerblog voor Schoonmaakjournaal?” Geen probleem antwoordde ik twee maanden geleden, mijzelf geruststellend, want ja… tijd genoeg toch? Maar zoals altijd onderschat ik de tijd, met name de snelheid daarvan. Ineens realiseer ik me dat we over de eerste helft van het jaar zijn. Bij het stofzuigen van mijn woonkamer tref ik nog steeds wel eens een verdwaalde dennennaald aan, zo vers is kerst 2017 nog in mijn geheugen. Niet normaal. Ligt het aan mij of gaat de tijd harder als je ouder wordt? Dagen vliegen voorbij, weken worden maanden en ineens is het augustus.

De zomervakantie is nu bijna voorbij en heeft ruimte gegeven voor een stukje pas-op-de-plaatswerkzaamheden, zoals het opruimen van mijn bureau, het voorbereiden van presentaties en afspraken die ik in het vooruitzicht heb, en de vloeren in het magazijn en experience-center worden nog eens extra geschrobd voor de bezoekers die we verwachten. Als de schrobmachine rondjes draait in onze werkplaats,  moet ik ook ineens denken aan de vloerspecialisten, die nu volop bezig zijn met het ‘groot vloeronderhoud’ in schoolgebouwen: strippen en conserveren. Het weerstation geeft nog steeds 25 graden aan en ik heb, ondanks de afnemende temperaturen, nog steeds met ze te doen. Alhoewel de slimme schoonmaakprofessionals deze werkzaamheden al voor een deel naar de kerstvakantie hebben verplaatst of met slimme methodieken en duurzame producten wellicht het onderhoud nog hebben kunnen uitstellen.

De schoonmaaksector verlangt naar handjes, naar gekwalificeerd personeel. Ik stel mij zo voor welk effect dit heeft op met name de kleine en middelgrote schoonmaakbedrijven tijdens het zomerreces. Is onze branche interessant genoeg voor vakantiekrachten, de nieuwsberichten vertellen ons iets anders? Hoe redden die hardwerkende mkb’ers zich als hun personeel op vakantie gaat?  Hoe gaat de branche deze schaarste aan personeel überhaupt oplossen?

In onze zoektocht naar goede technici zat ik zelf ook met mijn billen bij elkaar, ook daar spreken we van ‘speld en hooiberg’. Inmiddels zijn we weer op volle sterkte, dat geeft een geruststellend gevoel. In mijn organisatie leggen we de lat hoog als het gaat om service, de klant moet blij worden en blijven van onze schoonmaakmachines. We hebben namelijk een missie: het bouwen van een merknaam met slimme concepten!

Ik heb mijn vakantie inmiddels achter de rug, mijn collega’s kunnen ook met een gerust hart weg, want onze vakantiespreiding is goed en comfortabel. Een adempauze na een succesvolle Interclean, een hectisch halfjaar met solide groeicijfers. Ons ICE i-Synergy concept (full-service RENTAL) kent nu wereldwijd ruim 7500 gebruikers (sinds 2014); een indrukwekkende groei die iets zegt over de veranderende markt van schoonmaakmachines.

Voor alle vakantiegangers onderweg of thuis: geniet van deze zonovergoten zomer! Graag tot ziens op de Schoonmaak Vakdagen op 25 en 26 september in Houten.

Rob Stokkel,
sales & marketing director ICE Benelux

Deel dit artikel

Ook interessant: