Blog: Sexy schoonmaak

oktober 8, 2018 in Blogs & vlogs

Deze kreet hoor ik nogal eens voorbijkomen. Hoe maken we de schoonmaak ‘sexy’ en zorgen we dat we onze mensen behouden en nieuwe schoonmakers vinden? Als ik dan zie welke oplossingen of ideeën worden aangedragen, moet me toch iets van het hart. Ik zie oplossingen in technologie, modieuzere kleding, bling-werkwagen en wat iet meer zij. Ik denk dat sexy iets heel anders is voor onze schoonmakers/schoonmaaksters.

Vanuit onze rol als opleider spreken we natuurlijk ongelofelijk veel schoonmakers/schoonmaaksters. Ik heb de afgelopen maanden regelmatig gepolst,  wat die mensen nu zouden willen om het vak weer aantrekkelijk te maken voor hen en voor de toekomstige schoonmakers/schoonmaaksters. De antwoorden zijn zo mooi om te horen en is zelfs wel aandoenlijk en tekenend voor onze mensen.

Schoonmakers/schoonmaaksters zijn een vreemd soort mensen, in de positieve zin van het woord. Als ze een taak hebben waar 2 uur voor nodig zou zijn en je geeft ze 1,5 uur, dan zullen ze nog steeds alles doen om te zorgen dat de klant tevreden is. Daar gaan ze onbegrijpelijk ver in. Dat siert hen natuurlijk enorm, maar daar zit ook de pijn, zo blijkt uit de antwoorden.

Ik heb voorbeelden waar een schoonmaakster 2 uur had voor een taak waar ze 8 jaar geleden nog 3 uur voor had. De taak en het werkprogramma waren overigens niet gewijzigd, alleen de uren. Dat kon met minder uren omdat  wij zorgen dat je efficiënt kunt werken met een goede instructie en begeleiding”, aldus de nieuwe werkgever na iedere overname van het contract. Met respect heb ik geluisterd en gekeken naar deze dame, omdat ze in haar eigen tijd doorwerkte want ze wilde de woningen toch netjes achterlaten voor de bewoners. Dan heb je een echte schoonmaakster op je pand staan en daar zou je zuinig op moeten zijn.

Als ik alle antwoorden samenvat in één conclusie, dan zijn er eigenlijk maar twee dingen die schoonmakers/schoonmaaksters willen om het vak weer aantrekkelijk te maken en te houden. Als dat gebeurt, zijn zij ervan overtuigd dat ze ook weer nieuwe collega’s gaan vinden. We weten immers dat het loon in de schoonmaak ernstig netjes is in vergelijk met andere sectoren. Daar zit het probleem dus ook niet.

Wat willen de schoonmakers/schoonmaaksters, en dat zijn niet mijn woorden…

Zorg dat we de tijd hebben om ons werk goed te doen. We willen een tevreden klant en ons werk goed doen. Dat is eigenlijk niet meer mogelijk. (uitzonderingen daar gelaten natuurlijk).

We willen best hard werken, dat zijn we gewend, maar het wordt tegenwoordig langzaamaan onmogelijk om goed werk af te leveren.

Zorg dat we voldoende en goed gereedschap hebben om ons werk te doen. Maar al te vaak krijgen we niet genoeg spullen die we echt nodig hebben. Weken wachten op een werkende stofzuiger of doeken, zakken en chemie die ik nodig heb.

Wat is mijns inziens de conclusie van die antwoorden? Schoonmakers/schoonmaaksters willen met alle genoegen hard werken, maar het onmogelijke wordt vaak geëist. Dat kunnen ze niet en toch willen ze geen klachten. Frustratie slaat daardoor toe. De oplossing is in principe niet complex, maar zal wel wat voeten in aarde hebben om het te realiseren.

Door de concurrentie is er zoveel prestatiedruk ontstaan (m2-prestatie voor schoonmakers/schoonmaaksters en aantal panden voor leidinggevenden) dat fatsoenlijk werk leveren in veel gevallen onmogelijk is geworden.

Geef schoonmakers/schoonmaaksters voldoende tijd en de materialen om fatsoenlijk het werk te kunnen doen wat van ze verwacht wordt.

Zorg voor voldoende leiding/begeleiding/ondersteuning en bevoorrading door hun leidinggevenden. Niets is zo on-sexy als enkel een leidinggevende zien,  die even komt vertellen dat er weer klachten zijn. Dat is helaas wel vaak de realiteit. Dat is geen verwijt in de richting van leidinggevenden, die hebben ook een enorme werkdruk zien ontstaan en hebben zelden nog tijd voor regulieren geplande contactmomenten met hun mensen.

Ook mensen hebben onderhoud nodig, en in ons geval gewoon aandacht en ondersteuning. Zij zijn ons grootste bezit en ook de grootste kostenpost. Zonder onderhoud gaat iedere machine ook een keer defect, ook een mens.

Meer willen de meesten echt niet!

De combinatie van deze twee2 problemen is mijns inziens op dit moment ook een bubble, die ieder moment kan gaan barsten. Aan alles zitten grenzen, zo ook aan de werkdruk die schoonmakers/schoonmaaksters en leidinggevenden aan kunnen voordat ze instorten. Als we daar nu met z’n allen voor zouden gaan, ziet de branche er weer veel mooier en leuker uit. Aantrekkelijk!

Gerard Spoor,
directeur Carling Opleidingen, opleiders met passie

Reageren? Graag! Mail Gerard: gerard@carling.nl

Delen