Blog: Mensen gaan voor zaken

oktober 4, 2018 in Blogs & vlogs

Als mensen vóór zaken gaan, dan gaan die mensen voor hun zaak  C. William Pollard. Dit is de titel van een interessant boek, geschreven door C. William Pollard,  destijds CEO van ServiceMaster, een van de grootste schoonmaakbedrijven van de V.S. Zijn boek beschrijft hoe mensen op basis van normen en waarden met elkaar om zouden moeten gaan, zowel binnen als buiten de organisatie. Met als doel zichzelf te ontwikkelen en excellent bezig te zijn, om vanuit deze bedrijfsoptiek tot een betere samenwerking te komen. Met elkaar wordt hiermee het bedrijfsbelang hooggehouden, dat weer meehelpt aan een betere groei en winst. Dus niet over de ruggen van de medewerkers heen, maar samen werken aan een gezonde basis van het bedrijf.

Deze zomer was voor mij een kluszomer en dat bracht mij regelmatig bij een van de grootste bouwmarkten van Nederland (denk oranje). Ik verbaasde me steeds weer over de manier waarop ik te woord werd gestaan en hoe goed en deskundig ik werd geholpen, met vriendelijkheid en kordaat optreden. Niet alleen de medewerkers op technisch vlak, maar ook de mensen achter de servicebalie waren allemaal even correct. Kortom, een geweldige klantbenadering.

Ik was nieuwsgierig hoe men dit voor elkaar kreeg en na een gesprek met de bedrijfsleider werd mij duidelijk dat er vanuit de bedrijfsvisie zeer veel wordt gedaan aan personeelsbeleid. Vanaf het moment van sollicitatie tot de aanstelling en in de begeleiding daarna wordt er gewerkt aan continue monitoren van de werkprocessen door middel van gesprekken en evaluaties. Een opvallend element in dit geheel is dat door de uitgesproken belangstelling en waardering van de manager voor elke medewerker, de medewerkers plezier krijgen in hun werk. Met als resultaat – een goedlachse medewerk(st)er, een zeer tevreden klant en (uiteraard) werkgever.

Ook in mijn eigen coachpraktijk heb ik de ervaring dat met (bij-)sturen van managers vooral in de schoonmaakbranche en de facilitaire wereld, geweldige resultaten worden geboekt als het gaat om omgang met medewerkers en klanten. Een van mijn ‘coachingsklanten’ – een zeer gedreven leider van een grote groep glazenwassers, verantwoordelijk voor de bedrijfstak  glazenwasserij van een groot schoonmaakbedrijf – zei mij na afloop van het coachingstraject: ”Leren kijken vanuit een ander perspectief dan dat van mezelf, was al zo’n openbaring voor mij. Ik ben heel anders gaan kijken naar mijn medewerkers, ik benader hen anders, vloek minder en ik wind me veel minder op en de mensen nemen meer hun eigen verantwoordelijkheid”.

Kortom: als mensen vóór zaken gaan, dan gaan die mensen voor hun zaak.

Ype Wierda,
directeur Wierda Management Support

Reageren? Graag! Mail ype@wierda-ms.nl.

Delen