Blog: #InnovationThursday: het Kodak-effect

februari 22, 2018 in Blogs & vlogs

Voor de buitenwereld zijn we een schoonmaakbedrijf. Maar voor ons is het meer dan dat. Dagelijks experimenteren we, ontwikkelen we, monitoren we, innoveren we en leren we. In de blogserie #InnovationThursday praten we je bij over innovaties die Hago Next bezighouden. Het onderwerp van deze blog: wat is het geheim van succesvolle innovatie?

Veel bedrijven steken enorm veel onderzoek in ontwikkeling. Zo ook Kodak: wereldwijd marktleider in fotorolletjes. Een product dat tientallen jaren lang werd verbeterd. Kodak liep zeker niet achter als het ging om technologie. Sterker nog, in de jaren ‘70 vonden ze de digitale camera uit. Maar ze hadden inmiddels een beter product waarop ze bleven focussen: de fotorolletjes. Jammer voor hen hebben ze daar niets mee gedaan en werden ze ingehaald door concurrenten. Het continue onderzoek in ontwikkeling resulteerde bij Kodak niet in concrete producten. Kortom, Kodak was goed in verbeteren, maar slecht in vernieuwen. 

Kodak is een van de vele voorbeelden die laten zien dat wanneer je als bedrijf niet vernieuwt het op een gegeven moment ophoudt. Veel bedrijven investeren vandaag de dag, net als Kodak, enorm veel in research & development. Een langdurig proces waarvan het maar de vraag is of uit dat onderzoek concrete producten of diensten voortkomen. Bij Hago Next realiseren we ons maar al te goed dat succesvolle innovaties niet zo zeer bepaald worden door investeringen in onderzoek. Maar vooral ook door te investeren in de ‘zachte kant’ en gewoon door te doen.

Naar ons idee worden innovaties pas relevant in praktijksituaties. Of het nou om een ideetje gaat dat achteraf revolutionair blijkt te zijn, of het continu verbeteren van onze huidige dienstverlenende concepten. Hoe dan ook, de toekomst wordt niet gemaakt in een hokje met vier muren op een bepaalde afdeling, waar een MT vervolgens nog wat van moet vinden. Maar samen, in teams, met partnerschappen en met een nauw betrokken klant. Op deze manier zijn we in staat om kleine innovaties uit te rollen die leiden tot revolutionaire veranderingen. Denk aan onze eigen @lly; een app die onze schoonmakers al zeven jaar ondersteund in hun werk als zelfredzame vakman of vakvrouw. Een tool die inmiddels een nieuwe standaard is geworden in schoonmaakland. Nog steeds enorm waardevol. Maar wij zijn al weer verder dan dat. Data Driven Cleaning bijvoorbeeld. Wat overigens meer is dan het meten en verbeteren van het werkklimaat.

 Als bedrijf heb je wellicht al een innoverend karakter. Maar hebben je (facilitaire) partners dat ook? Belangrijker nog, versterken jullie elkaars visie? Of is de vernieuwing ver te zoeken? Of het nu gaat om biotechnologie, robotisering, drones, blockchain of kunstmatige intelligentie. Wij kijken graag waar de match zit om vervolgens niet alleen te dromen, maar vooral te gaan doen. Samen voorop fietsen, dat is de ambitie. Fiets mee, we nodigen u uit.

Roy Ploum,
directeur van Hago Next

 

Delen