Blog: Hebben slimme schoonmaakmachines de toekomst?

november 26, 2018 in Blogs & vlogs, Digitalisering

Al jaren volg ik al menig ontwikkeling op de voet. Neem de stofzuiger: in 1900 uitgevonden, maar pas rond 1960 bereikbaar voor het ‘grote publiek’. De stof- en waterzuiger was in de jaren tachtig een ware revolutie. Destijds gedemonstreerd en (met een beetje geluk) nog verkocht aan het plaatselijke café, de bloemenman of de dakdekker voor zo’n slordige f 1.500. Nog altijd is er weinig veranderd aan de techniek van de stof- en waterzuiger: de innovatie is beperkt gebleven tot de vorm van de ketel, de toebehoren en de mate van bescherming van de zuigmotor en het filter.

In de jaren twintig werd de eerste schrobmachine geïntroduceerd, die ook (vuil) water konden opnemen. Begin jaren zestig volgde de eerste ‘zit-schrobmachines’ ontwikkeld voor de grotere oppervlakken. Nu, bijna 60 jaar later, kent de industrie van de professionele reinigingsmachines vele varianten in deze modellen. Met accu of snoer, met walsvormige of traditionele diskvormige borstels. die vegen én schrobben en zélfs schrobmachines waar je ‘achterop staat’, zoals bij een ‘chariot’  uit het Romeinse tijdperk. Ze hebben alle één ding gemeen: er is iemand nodig om de machine te bedienen.

De wereld verandert, de manier waarop we schoonmaken ook. De wereld ‘draait sneller’ dan 50 jaar geleden, de tijdsdruk die ontstaan is voor het schoonmaken van onze leefomgeving is groter geworden en dus is machinaal vloeronderhoud belangrijk! Handmatig vloeronderhoud is nog steeds een van de meest tijdrovende taken van de schoonmaakdienst. Tegelijkertijd moeten er meer vierkante meters schoon in minder tijd. En dat vraagt veel van schoonmaakmachines én bedieners. Daarnaast neemt de wereldpopulatie toe, dus de vervuilingsgraad in principe ook. De economie draait 24/7 en het licht gaat niet altijd om 17:00 uit. Al deze veranderingen vragen om een andere benadering van schoonmaak.

Robotisering, is dat de oplossing? Robotisering wordt snel genoemd als het gaat om het overnemen van taken van mensen, of liever gezegd: “ter ondersteuning van mensen die daardoor andere taken kunnen uitvoeren”. De vraag rijst dan gelijk: gaan de schoonmaakrobots de schoonmakers vervangen? Ik denk van niet! De technologische vooruitgang wordt gevoeld als een bedreiging, maar als je met veranderingen omgaat, kun je ze in je voordeel laten werken. Robots kunnen machinaal vloeronderhoud overnemen, waardoor schoonmakers tijd kunnen vrijmaken voor andere werkzaamheden.

Wat zijn dan ‘slimme’ schoonmaakmachines? Een schrobzuigmachine of veegzuigmachine, die voorzien is van een data-transmissie (3G of WiFi) met gebruiksinformatie (data) noemen we al snel een ‘slimme schoonmaakmachine’. Wat leren we dan van deze machines, waardoor wij er ook slimmer van worden? De gebruiksdata leert ons hoe efficiënt een machine wordt ingezet of gebruikt, zoals de oplaadtijden en werktijden, de geleverde productie (lees: m2’s), de locaties (want waar staan ze?), het naar behoren functioneren van de machine en eventueel benodigde service.

Data is kennis, kennis is king! Met deze waardevolle informatie kunnen we bepalen of we efficiënt werken. Ze geven ons inzicht in ons gebruik en keuzes in schoonmaakmachines. Gaan we er wel correct mee om? Met al deze informatie kunnen we slim inzetten op de ontwikkeling van schoonmaakmachines. Maar ook op het gebruik en op calculaties van aanbestedingen in de schoonmaak, de controle op gewerkte uren of de tijd, die er beschikbaar is voor machinaal vloeronderhoud. We kunnen preventief storingen ondervangen door deze te herkennen, voordat er daadwerkelijk uitval is, flexibel inzetten van machines op verschillende locaties en ga zo maar door.

Ik kan niet anders concluderen dan dat de doorontwikkeling van schoonmaakmachines vóór de het verschijnen van de eerste robots zeer conservatief was. De innovaties waren met name gericht op gebruiksvriendelijkheid en op voordelig produceren om kostprijzen laag te houden. Ik ben er trots op voor een innovatief merk te mogen werken, die als doelstelling heeft de markt te veranderen. Met slimme schoonmaakmachines en met een robot: EMMA Autonomy.

Rob Stokkel,
sales & marketing director ICE Benelux

Delen