Blog: Schoonmaker 2.0

augustus 13, 2018 in Blogs & vlogs

De wereld om ons heen verandert sneller dan ooit tevoren. Een kantelende economie, robotisering, digitalisering, zelfsturende platforms, artificial intelligence (AI)… Technologie maakt steeds meer mogelijk, maar hoe treed je ze tegemoet en welke impact hebben ze op de schoonmaker en de schoonmaakbranche?

Over technologische ontwikkelingen in de schoonmaakbranche is al veel gesproken en geschreven. Denk hierbij niet alleen aan schoonmaakrobots, zoals robotschrobzuigmachines of robotglazenwassers, die steeds meer worden ingezet. Ook nu al zien we dat door middel van sensoring schoonmakers een seintje krijgen wanneer de prullenbakken vol zijn of het toilet voor de zoveelste keer gebruikt is en het tijd is voor een poetsbeurt.

Mens en technologie kunnen niet zonder elkaar. Al gaat de rol van de typische schoonmaker de komende jaren nog meer veranderen. Gastvrijheid, persoonlijk contact, vriendelijkheid, pro-activiteit en flexibiliteit zijn vandaag de dag nog altijd essentieel. De mens blijft bepalend voor een maximale klanttevredenheid, machines en andere technologie ondersteunen. Doordat technologische ontwikkelingen (eenvoudige) schoonmaaktaken over kunnen nemen, blijft er meer tijd over voor andere zaken en ook dit biedt kansen. Ik ben van mening technologie de mens moet ondersteunen, niet andersom. Een praktijkcase die sinds kort bestaat wil ik graag met jullie delen om dit te verduidelijken.

Tisser van Asito is enkele maanden in het leven geroepen speciaal voor het mkb. Bij Tisser staat de persoonlijke relatie tussen klant en schoonmaker centraal, alle randzaken zijn volledig gedigitaliseerd. Schoonmaker stemt de werkzaamheden rechtstreeks af met de klant en verslaglegging verloopt via een klantenomgeving en een medewerkersapp. De komende maanden staan er naast het platform en de app nog meer technologische ontwikkelingen op de agenda. Technologische ontwikkelingen die in dienst staan van de klant of de schoonmaker.

Doordat bij Tisser alle randzaken gedigitaliseerd zijn, blijft er meer tijd over voor de relatie tussen schoonmaker en klant. Schoonmakers zijn de helpende hand voor kantoor, de échte helden voor de zaak. In de toekomst verwachten we dat zij ook kleine officemanagement taken over kunnen nemen zoals het plaatsen van bestellingen voor schoonmaakartikelen, officesupllies, koffie, een bosje bloemen en aanvullende facilitaire diensten. Bij de schoonmaker van de (nabije) toekomst, de schoonmaker 2.0., staat het leveren van persoonlijke, toegevoegde waarde centraal. Daarom worden schoonmakers bij Tisser uitgebreid getraind op zelfstandigheid, communicatieve vaardigheden, proactief meedenken en natuurlijk  het omgaan met de app. Kortom, meer dan alleen de schoonmaakwerkzaamheden. Trainen betekent in dit geval niet leren; in heel veel situaties zijn dit vaardigheden die allang aanwezig zijn! Het is soms alleen even wennen.

Ivo Krake,
PR & Communicatie Asito

Delen