Blog: België-Nederland 6-1

oktober 15, 2018 in Blogs & vlogs

Wie denkt dat het hier om een voetbalwedstrijd gaat tussen de Rode Duivels en Oranje, komt bedrogen uit. Maar als u naast een voetbalhart ook een schoonmaakhart én mensenhart heeft, dan leest u verder en daag ik u uit. Want hoe mooi – en ook nog eenvoudig, vrijblijvend en kosteloos – is het om in uw omgeving rond te kijken en een schoonmaakvakkanjer aan te wijzen en hem of haar vandaag nog 2 minuten van uw tijd te gunnen om hem of haar online aan te melden voor #schoonmaaktopper.

#schoonmaaktopper is de laagdrempelige en vrijblijvende competitie om het hoogste aantal stemmen, die Alpheois voor alle schoonmaakbedrijven of bedrijven, organisaties en instellingen met eigendiensten in februari heeft geïnitieerd ter gelegenheid van haar 60-jarig bestaan. Immers, schoonmakers maken onze branche. En Alpheios werkt dus al 60 jaar met en voor schoonmakers. Dus trakteert de jubilaris de Nederlandse en Belgische schoonmakers op een boeket bloemen, een cadeaubon van € 250,00 en een eigen filmproductie op YouTube en Facebook.

Dit eervolle podium van waardering en dank is bedoeld voor #schoonmaaktoppers uit België én Nederland. In februari beet Ayoub Amaaz van Care het spits af, in maart volgde Aicha Kaaouas van Hago Next, in april zette Lilian Vanherft de trend voor Belgische ziekenhuizen in. Want daar werken blijkbaar heel veel #schoonmaaktoppers. Annie Slangen, Micheline Peelman, Serenella Briganti en Patricia Hoolants volgden haar op en werden respectievelijk #schoonmaaktopper van mei, juni (waarin ter gelegenheid van De Dag van de Schoonmaker twee #schoonmaaktoppers werden verkozen) en september.

Vorige week maakte ik kennis met Feike Cats en met zijn passie en missie Verleuken. Feike is ambassadeur van Verleuken, de moderne vorm van verbeteren. Hij opende mijn ogen met zijn visie om en hoe met klantenthousiasme (Feikes term voor klantgerichtheid) meer uit (bestaande) klanten en medewerkers te halen. Feike vroeg: wat doet enthousiasme met u? Hij legde een nadenkertje voor: wat is het verschil tussen tevreden en enthousiast? Je wordt echt blij door de kracht van enthousiasme, zo ervaarde ik vorige week. Feike daagde ook uit: het is de kunst om tevreden medewerkers enthousiast te krijgen.

U begrijpt de link tussen de jubileumcompetitie #schoonmaaktopper, het gebrek aan belangstelling uit Nederland – ik zal het maar direct benoemen – en het enthousiasme onder medewerkers en collega’s. Want welk filmpje van de #schoonmaaktopper je ook bekijkt (op LinkedIn, Facebook, YouTube of onze website): je wordt er enthousiast van. Niet in de laatste plaats, omdat ‘onze’ schoonmakers aandoenlijk bescheiden zijn. Doordat ze vaak te weinig waardering krijgen, zijn ze overrompeld door de plotselinge aandacht van de verkiezing tot #schoonmaaktopper.

Wat kost enthousiasmeren en Verleuken? Volgens Feike is er weinig budget voor nodig. Natuurlijk kost het wat tijd, maar het levert veel meer op. Voor uw collega’s, voor uw klanten, voor uw bedrijf. “Neem 10 minuten per dag om te verleuken en kijk wat het oplevert”, aldus de Feike. Verleuken kost ook lef; lef om de stap te zetten om – in dit geval – uw vakkanjer voor te dragen als #schoonmaaktopper. En misschien ook lef om over de initiator van de verkiezing van #schoonmaaktopper – Alpheios, als onderdeel van Vebego – heen te stappen, omdat u er geen zakelijke relatie mee hebt. Nou en?! Dat is nu juist het mooie van deze verkiezing: het gaat om enthousiasme! Pak die kans! Klik nu op deze link.

Met enthousiaste groet,
Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

De verkiezing voor #schoonmaaktopper oktober begint vandaag. Nomineer en volg via deze link de stemrace van uw #schoonmaaktopper.

Delen