20 augustus 2018

Blog: Back to Basic

Ik ben dit jaar al bijna 30 jaar werkzaam binnen de schoonmaak, van vertegenwoordiger tot en met bedrijfsmanager bij een schoonmaakbedrijf. Ik heb zo’n beetje alle facetten binnen de schoonmaak wel meegemaakt. Wat mij echter steeds meer verbaast, zijn de onduidelijkheden waarmee wij in de branche te maken hebben.

Bijvoorbeeld de aanbestedingen: je moet er zowaar voor gestudeerd hebben. Onlangs vroeg ik aan een opdrachtgever of hij zelf nog wel begreep wat de wensen en eisen waren. En helaas moest hij toegeven er zelf ook niets meer van te snappen. Het is bijna een wetenschap. Als je goed weet om alle valkuilen heen te schrijven, het vooral ‘lekker’ onduidelijk houdt en met veel gebakken lucht en bombarie schrijft, dan maak je zomaar kans de aanbesteding te winnen. Wij hebben het er allemaal over, en toch doen we er gewoon aan mee. Waarom geen open, eerlijke en transparante offertes met duidelijke taal? Offertes die ook voor een opdrachtgever te begrijpen zijn. Dan zijn we al een stuk(je) op de goede weg. En niet proberen om met afgestudeerde tekstschrijvers het ‘mooi ‘op te maken.

En wat dacht je van alle functieomschrijvingen in de schoonmaak; ik word er niet goed van: strategic consultant, cleanviewer, facility property host…  U mag mij uitleggen wat deze functies inhouden, want ik weet het niet. Ik ben werkzaam bij een groothandel, die als speerpunt toilethygiëne heeft en alles wat daarbij nodig is om schoon te maken. Waarom lijkt het erop dat je vooral niet mag zeggen: “Wij leveren graag op tijd en mooie order bij u af.” En ja, wij verdienen daar ook nog een paar centjes op. Nee, het gaat over kennisoverdracht, mensen centraal, adviezen, eco, MVO, verpakkingen etc. etc. Dat wil niet zeggen dat ik deze zaken niet belangrijk vind, maar het gaat uiteindelijk toch om het juiste middel met het juiste doekje en met de juiste mensen.

Ik wil afsluiten met de wens om weer eens terug te gaan naar de basis en alle opgeklopte lucht achter ons te laten. Gewoon weer fijn mooie producten en diensten verkopen, die een uitstekend resultaat geven. Kortom: Back to Basic.

Henk van Harten,
sales manager Burgman

 

Deel dit artikel

Ook interessant: