5 maart 2018

Blog: Autoverkoper

De autoverkoper. Eerlijk is eerlijk, hij (want ik ken helaas geen vrouwelijke) heeft meestal geen goede reputatie. Maar ze zijn er wel, de autoverkopers die wel verstand van zaken hebben, weten wat er te koop is, met je meedenken én je een klantwaardig gevoel geven. Respect noem ik dat.

Waarom respect? Waarom de link met de autoverkoper? Tja, ter voorbereiding op het thema Marktwerking dat we deze maand extra aandacht geven op onze website (en op sociale media als LinkedIn), sprak ik met diverse mensen over aanbestedingen anno 2018. Maar ook over kwaliteitsmetingen. En over de Code Verantwoordelijk Marktgedrag. De rol van de inkooporganisatie of facilitair adviseur blijkt belangrijk; de macht vele malen groter. Want wie kijkt er echt naar wat de eindgebruiker of pandbewoner wil als het schoonmaakonderhoud, het reinigingsmachinepark of de toilethygiëne opnieuw wordt aangekocht of aanbesteed?

Eind vorig jaar kocht ik een andere auto. Diegenen die mij kennen, weten dat ik dol op auto’s ben. Als meisje vond ik de skelter van m’n broer al zoveel interessanter dan een barbiepop. En diegenen die mij kennen, weten ook dat ik al cabrio reed voordat de ‘hele wereld’ met een ‘open dakkie’ op een zonnige zondag over Neêrlands wegen toerde. Na 17 jaar ruilde ik m’n trotse blauwe Japanner afgelopen november in voor een merkgenoot van een ander kaliber: een kleine crossover. Waarom deze keuze? Een strak karretje met een eigentijdse kleur en stoere velgen. Maar ook comfortabel, veilig, zuinig, betrouwbaar en luxe.

Als je een auto koopt, kijk je naar je wensenlijstje: kies je voor comfort of stoer? Je kijkt naar het aantal km’s: wordt het diesel, benzine of elektrisch? Je kijkt naar je portemonnee en naar veel meer zaken. Kortom, je bereidt je voor op je aankoop. De autoverkoper van de Mazda-dealer in Goes voelde dit feilloos aan. Hoe verwonderlijk – of is bizar hier beter op z’n plaats? – is het, dat eindgebruikers bij aanbestedingen van (overheids)organisaties niet of nauwelijks betrokken worden bij het nieuw aan te schaffen product of de dienst.

In onze gesprekkenreeks merkte iemand op: “Wat we veel zien, is dat de uitvragen gewoon eigenlijk allemaal kopieën van elkaar zijn. Dezelfde uitvraag voor gemeente x als voor gemeente y. Hoeveel tijd steekt een inkooporganisatie in het schrijven van een klantspecifieke tender? En welke adviezen geven ze de klant voor het kunnen maken van een weloverwogen keuze?” Ik begrijp het gewoonweg niet. Waarom kijken we privé wel naar onze aankoop en maken we een keuze op basis van onze wensen en behoeftes? Zelfs bij de aankoop van een pak melk wegen we nog af: welk merk, welke prijs en welke soort. Waarom is de zakelijke win-winsituatie vaak zover te zoeken?

Toen ik in 2010 – met een andere hoofdredacteurspet op – onderzoek deed naar en met diverse ‘klokkenluiders’ sprak over aanbesteden en inkopen in de schoonmaakwereld, kreeg deze publicatie de titel De vergeten derde macht mee. Nu 7,5 jaar later blijkt er nog niet zo heel veel veranderd. Wederom zijn we genoodzaakt om ervaringen over aanbestedingen anoniem met u te delen. Bijzonder. Nee, bizar! Gelukkig dragen onze gesprekspartners ook ditmaal oplossingen aan. In de loop van deze maand volgen deze en andere publicaties over marktwerking. Met als rode draad: respect!

Petra de Bruin,
hoofdredacteur Schoonmaakjournaal

P.S. De foto is gemaakt op een van Schoonmaaktourdagen. Dit jaar organiseren we de Schoonmaaktourdag op vrijdag 8 juni samen met Metech Reiniging en Midwest Rubber, en toeren we over de Veluwe. Binnenkort meer info op website, Twitter, LinkedIn, Facebook en Instagram.

Deel dit artikel

Ook interessant:

12 juli 2020

filminterview: Octavia Siertsema: 3 gouden tips voor inschrijven op aanbestedingen

Zorg voor een goede voorbereiding, stel vragen over de aanbesteding, leef je in de aanbestedende dienst in; Aanbestedingsspecialist Octavia Siertsema deelt deze drie gouden tips voor effectief en efficiënt...

08 maart 2018

Marktwerking en aanbesteden: “Durf eens uit te vragen wat echt belangrijk is”

Wat is er te koop in de markt? Menig aanbestedende (overheids)organisatie weet dat niet. Er wordt geen of amper onderzoek naar het in te kopen product gedaan en gemakshalve...

28 juni 2019

#filmFriday Op customer journey met Asito Digitaal Service Platform

Een app voor de schoonmaakkrachten én een app waarmee Asito inzet op customer journey. Het Asito Digitaal Service Platform is een digitale kaart met schoonmaaktaken en verstoringen. Wouter Arkink...

02 maart 2019

“Wie onze nieuwe website bezoekt, maakt een customer journey”

“Wie jarig is, trakteert… Dat lukte niet op onze zevende verjaardag op 6 februari, maar wel in onze verjaarsdagsmaand. Onze traktatie? De nieuwe website van Schoonmaakjournaal.” Op 20 februari...

25 januari 2020

Vandaag 2e PizzaMarketingSessie: thema Customer Journey

Klantbeleving is een interessante dynamiek. Altijd en overal. En steeds meer in opmars. Volgens Frankwatching – platform en community voor marketeers – gaan “de contentstrategietrends in 2020 meer over...

09 december 2019

King Belgium bezoekt Metsä Tissue fabriek: “Zeer indrukwekkend”

“Een beeld – of in dit geval een bezoek – zegt meer dan 1000 woorden. Er is veel te vertellen en te laten zien. Daarom nodigen we regelmatig relaties...

28 februari 2020

De koplopers van februari op Schoonmaakjournaal

In de korte maand februari mochten we 11.226 schoonmaakprofs via LinkedIn bereiken met de Schoonmaakjournaal PizzaMarketingSessie. De bevestiging dat we voor een populair thema hebben gekozen. Maar er waren...

07 maart 2019

Impressie codecongres Van Principe naar Praktijk, zo werkt het: “Het moet kloppen”

“Als je verantwoordelijk marktgedrag aan partijen vraagt, met wie je samenwerkt, moet je zelf het goede voorbeeld geven, het moet gewoon kloppen”, benadrukt president-directeur ProRail, Pier Eringa. Hij was...

20 februari 2019

Patrick Wolfert (PGW Advies) over gelekaart-aanbesteding: “Wat er in Petten gebeurt, is best arrogant”

De codecommissie deelt niet vaak een gele kaart uit. Eind december ontving het Joint Research Centre van de Europese Commissie in Petten er een. Reden? Voor de recente aanbesteding...

03 februari 2020

Blog: Jinek

“Ik moest direct aan Jinek denken”, reageerde een gewaardeerde relatie en doorgewinterde marketeer onlangs tijdens onze videomeeting op de nieuwe stap van Schoonmaakjournaal. “Waarom?”, vroeg ik. “Omdat de talkshow...