Poetshulpen gevraagd: Assist at Home zet in op persoonlijk en waardering

De vraag naar personeel in de schoonmaaksector is in een jaar tijd met een derde gestegen. Dat blijkt uit cijfers bij de VDAB. Het aantal mensen dat via dienstencheques een poetshulp zoekt, neemt zienderogen toe. Tijdens de Week van de Senioren vraagt Assist at Home aandacht voor twee onmiskenbare tendenzen.

Enerzijds merkt Assist at Home dat oudere mensen vaker een beroep doen op externe huishoudhulp, terwijl anderzijds ook huishoudhulpen verouderen en de instroom van nieuwe poetshulpen stagneert. De vraag is groot, maar poetsvrouwen of –mannen vinden, blijkt moeilijk. En dus zwaaien steeds meer dienstenchequebedrijven met premies, bedrijfswagens en -fietsen en andere voordelen.

Jobs op maat en meer
Ook bij Assist at Home kunnen ze de klantenaanvragen moeilijk bijbenen door dat schrijnend tekort. Vooral mensen tussen 28 en 45 jaar bieden zich minder aan. Het dienstenchequebedrijf wil deze doelgroep beter bedienen met jobs op maat, meer flexibiliteit, aandacht voor de persoonlijke situatie en on-the-job coachings.

Vrager groter dan aanbod
“Veel mensen willen het schoonmaken van hun huis uitbesteden en ook de vraag in onze erkende assistentiewoningen groeit”, zegt Nathalie Van Rompu, directeur van Assist at Home, dat in Vlaanderen 18 dienstenchequekantoren heeft. “De vergrijzing vergroot bovendien de nood aan huishoudhulp zowel bij particulieren als in onze assistentiewoningen. Meer en meer mensen vragen niet alleen poetshulp, maar ook hulp bij koken, boodschappen of andere werkjes. De vraag is groter dan het aanbod want het aantal poetshulpen stagneert, onder meer omdat de job fysiek zwaar is en een lagere sociale status heeft.”

Geloof in persoonlijke begeleiding
Door het gebrek aan poetshulpen is een bikkelharde concurrentiestrijd uitgebroken tussen dienstenchequebedrijven die poetshulpen willen aanwerven. Bedrijfwagens en -fietsen, retentiepremies en bonussen worden ingezet.

“Niet elk bedrijf heeft de middelen om daarin mee te gaan”, zegt Nathalie Van Rompu. “Bij Assist at Home geloven we vooral in persoonlijke begeleiding van onze poetshulpen. We hebben een luisterend oor voor hun problemen en maken tijd om hen persoonlijk te coachen ook. Daarvoor hebben we jobcoaches. Zij leren de hulpen enerzijds goed poetsen, maar zetten anderzijds ook in op communiceren met klanten, leren plannen en opkomen voor zichzelf. Voor oudere werknemers zoeken we bovendien aangepaste en lichtere werkposten. Waardering en welzijn staan bij ons centraal. Met een degelijk loon natuurlijk.”

Op de foto Cynthia Armand (50 jaar)
Ik werk 31 uur per week en dit is een heel afwisselende job. In de zomer kan ik buiten werken, soms kook ik en bij mijn oudste klant drink ik rustig een kopje koffie en hou ik haar gezelschap. Assist at Home houdt rekening met mijn leeftijd. Zo vroeg een klant om op 4 uur tijd 2 verdiepingen te poetsen, maar na een bezoek van de jobcoach oordeelde die toch dat dit te zwaar was. Ik kreeg een andere werkpost. Tot mijn pensioen poetsen? Nee, op termijn zou ik graag administratief werk doen, maar ook dat is bespreekbaar bij Assist at Home. ” 

25 vacatures
Assist at Home is op dit ogenblik op zoek naar minstens 25 medewerkers om bij particulieren of in assistentiewoningen onder beheer van Assist aan de slag te gaan. Ze hopen door hun persoonlijke aanpak onder meer de doelgroep tussen 28 en 45 jaar meer te kunnen bereiken.

Assist at Home – onderdeel van Assist België – organiseert opleidingen voor (nieuwe) werknemers en biedt ook on-the-job coachings met een persoonlijke jobcoach. Het werk blijft bovendien niet beperkt tot poetsen. Huishoudhulpen mogen ook strijken, een maaltijd bereiden, boodschappen doen, iemand gezelschap houden of naar de dokter begeleiden. Het grote voordeel bij Assist at Home is dat je zelf bepaalt wanneer je werkt en hoeveel uren.

×