13 juni 2016

Buttons for Cleaners: “Oplossing om smart te communiceren met klant en uitvoerders”

Buttons voor Cleaners is software voor de onderhoudssector, de schoonmaak- en glasbewassingsbedrijven. Bedrijven kunnen hierin hun personeel, voertuigen, materialen en producten beheren en plannen. Gekoppeld aan de juiste opdracht is het ook mogelijk de factuur te versturen. “Maar het is ook een oplossing om smart te communiceren met de klant en met de uitvoerders”, licht Tim Thyssen toe, business development manager bij Behind the Buttons.

ButtonsforCleaners lost complexe planningsproblemen op. Excelsheets en agenda’s zijn niet meer nodig, de software neemt de gehele administratie uit handen. Daarbij is er aan de voorkant van het proces de keuze om ook een app te gebruiken. Thyssen: “Wanneer een organisatie ook met de app gaat werken, dan werkt men nog efficiënter. De klant weet exact wanneer de schoonmaakmedewerker zal arriveren en voor welke taak.”

Communicatie en planning
De app van Buttons for Cleaners biedt de mogelijkheid voor de klant om aanpassingen in het werk door te geven en eenvoudig te communiceren. De uitvoerder ziet deze in de app verschijnen. Ook is het mogelijk om via de app vragen te stellen aan de schoonmaakmedewerkers. Welke vragen men stelt en hoeveel, kiest de klant zelf.

Thyssen: “Op een eenvoudige manier kan iedereen de digitale werkbon beantwoorden per type activiteit. Door foto’s te uploaden kan de schoonmaakmedewerker aan de klant tonen hoe de situatie was voor het reinigen en erna. Het is eventueel mogelijk de klant te laten tekenen, zo gebruik je de app als werkbon. Ook extra verbruikte producten of uitgevoerde taken, zijn eenvoudig in te geven.”

Andere mogelijke bijlagen zijn het werkschema van de werf of locatie. De schoonmaker geeft aan in de app wanneer de opdracht start en stopt. De app controleert de locatie. Buttons for Cleaners is gemaakt om dienstverlening naar personeel en klant te vergemakkelijken. Aan het einde van het proces kan automatisch een factuur worden gemaakt.

Smartphone
Buttons for Cleaners levert de app, niet de smartphone. Thyssen: “De schoonmaker kan zijn eigen toestel gebruiken, of die van zijn werkgever. Sommige schoonmaakbedrijven werken alleen voor een bepaalde afdeling met de oplossing. Andere laten de voorman de nodige zaken beantwoorden en zijn collega’s registreren; hij gebruikt als groepsverantwoordelijke dan als enige de app. Er zijn ook klanten die enkel de backoffice verkiezen. Men gebruikt de elementen die men zelf verkiest. Vanaf éénmanszaak tot het grote schoonmaakbedrijf.”

Smart Cleaning in België
Thyssen volgt de ontwikkeling van Smart Cleaning zowel in België als in Nederland op de voet. “Het is belangrijk om in deze verandering geen stappen over het hoofd te zien.” In België wil hij met ButtonsforCleaners nu eerst de markt uitbreiden. “Onze software is pas zes maanden op de markt. We hebben klanten in klassieke schoonmaak, industriële reiniging, glaswas, en ruimers en ontstoppers. Het systeem is er behalve in Vlaams – met het oog op de toekomst – ook alvast in het Frans, Engels en Nederlands.”

Deel dit artikel

Ook interessant: