Leon Hermse (CleanDeal) over digitalisering: Kill your idols”

december 1, 2017 in België, Digitalisering

Koetshuis De Haar in Haarzuilens woensdag 6 september 2017

“Kill your idols. Als familiebedrijf denken we na of we over tien, twintig of dertig jaar nog wel bestaan. We worden uitgedaagd om, ook als je organisatie goed draait, te bedenken hoe we worden aangevallen. Wat voor soort externe organisatie zou ons ten val kunnen brengen? Als je die verzonnen hebt, is het een kleinere stap om het zelf te gaan doen. Dus maak je eigen concurrent.”

Op de VSR Kennisdag 2017 over Digitale verleiding vertelde Leon Hermse, business development manager bij Vebego en verantwoordelijk voor Cleandeal.nl, op enthousiaste en zeer open wijze over het ontstaan van het online platform voor schoonmaakproducten.

Lessons learned
Bij de ontwikkeling van Cleandeal.nl leerde Hermse lessen. “We hadden Cleandeal naar onze mening briljant uitgedacht. Als een mooie Audi A6 die je de garage uitrijdt. Maar daarmee neem je een enorm risico. De markt vraagt andere dingen en dan moet je de Audi de garage weer inrijden om aanpassingen te doen.” Zo leverde Cleandeal eerst alleen na betaling. “Daar zijn we van teruggekomen. Je kunt niet heen om kopen op rekening.”

De inzichten die achteraf zijn verkregen, leverde bijvoorbeeld ook andere doelgroepen op. En de laatste ervaring met fraude, zo deelde Hermse. “Daar moet je enorm mee oppassen als webwinkel. Als voorbeeld tweehonderd man tegelijkertijd ineens op rekening spullen bestellen en nooit afrekenen. We hebben nu een partij in de hand genomen voor dat beveiligingsgedeelte.” Dat neemt niet weg dat het goed gaat met Cleandeal.nl, zo deelde Hermse ook. “De basis voor dit succes zit ‘m in beste deal, snel geregeld. We hebben 30.000 klanten in ons bestand die met regelmaat iets bij ons kopen.”

Transparantie
Kijkend naar digitalisering: winst of weerstand? Hermse gaf tot slot nog twee tips mee: “De traditionele klantbediening is terminaal. There’s no place to hide, dus (ook) onze branche wordt transparant.”

Online verkopen: winst of weerstand?
VSR koos voor haar Kennisdag 2017 voor een thema dat misschien al te lang onderbelicht is gebleven, maar in de schoonmaakbranche desondanks relevant is: het effectief inzetten van online verkoop. Vijf sprekers over technologische mogelijkheden en psychologische beïnvloedingstechnieken. In oktober en november komen alle sprekers aan bod op Schoonmaakjournaal: Digitale Verleiding.

Terugkijken op de VSR Kennisdag in filmbeelden: klik hier voor een korte sfeerimpressie.