Zomergast (9) Niek Besuijen (Excentr) over 5 jaar later: “Grote shifting in landschap schoonmaakbedrijven”

augustus 28, 2018 in Bedrijven vertellen, FM Next Generation

In 2015 startte Niek Besuijen samen met Rinaldo Meeuwse als fabrikant van innovatieve reinigingsmachines. De geboorte van Excentr was een feit. “We zien zoveel kansen in de huidige markt voor onze Excentr methode, die willen wij niet laten liggen”, vertelt de 27-jarige ondernemer. In dit exclusieve interview voor Schoonmaakjournaal vertelt Niek over zijn overstap naar ondernemerschap en wat zijn verwachtingen voor de toekomst zijn.

Wanneer kwam jij voor het eerst met de schoonmaakbranche in aanraking?
“Negen jaar geleden zocht ik afstudeerstage ter afronding van mijn studie marketingcommunicatie. Op een contactbeurs in Zeeland werden speeddates georganiseerd voor studenten die een stage zochten. Zo kwam ik in contact met Rinaldo. Het klikte en ik kon bij ROVAC Reinigingstechnieken in Goes stage lopen. Ik koos voor ROVAC, omdat ik alles wat ik in een stage voor 6 maanden zocht, mocht doen. Ik kreeg vrijheid, verdiepte mij in de verkoop en leerde zelf projecten opzetten. Zo bedacht ik een schoonmaakkit voor het reinigen van voetbalkleedkamers. Met de kit op zak, ging ik de sportverenigingen in Zeeland langs. Het werd een mooi succes, net zoals mijn werk bij ROVAC. Na het afstuderen kwam ik in dienst. In 2015 wilde ik verder met mijn carrière en besprak mijn plannen met Rinaldo. Samen zijn we toen Excentr gestart.”

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Bij ROVAC. Je rolt in het vak en ontdekt dat je het leuk vindt om met schoonmaak bezig te zijn. De branche is groot en belangrijk.  Als we niet meer schoonmaken, hebben we met z’n allen een groot probleem. Ik vind het leuk om oplossingen te bedenken en hiertoe uitgedaagd te worden.”

Wat vind jij belangrijke aandachtspunten binnen jouw werk en de schoonmaakbranche?
“We zijn een start-up en kunnen alles zelf inregelen zoals we dit willen. We hechten daarbij veel belang aan circulair ondernemen. We willen de voetprint van Excentr minimaliseren en maximale output creëren. Geen chemie gebruiken, efficiëntie in werken bereiken, een werkwijze aanbieden die ergonomisch beter is dan werken met andere machines en slim inspelen op tijddruk. We denken bijvoorbeeld na over hoe ons werk er over vijf jaar uitziet. Voor onze machines gebruiken we rvs, degelijk materiaal dat lang meegaat en gemakkelijk te vernieuwen is. Rubbers kunnen we recyclen. Verder houden we rekening met de mens. Veel schoonmakers hebben rug- of polsklachten. Wij willen oplossingen bedenken die deze klachten te kunnen voorkomen.”

Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“Branchebreed en ook binnen ons eigen bedrijf hopen we grote stappen in circulair ondernemen te zetten. De branche denkt er anno 2018 over na, is ermee bezig, dat is goed. Over vijf jaar zullen er ongetwijfeld resultaten zijn. Technische ontwikkelingen zijn er ook, maar die gaan niet snel. Net zoals het jaren duurde, voordat men aan microvezel gewend was. Schoonmakers denken ook aan eigen baan, hebben angst voor digitalisering. We moeten hen meenemen en opwarmen voor nieuwe tijden. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor onze Excentr-methode. Het werken met een vierkante schijf en borstel is anders dan een ronde. Zonder chemie is ook wennen. Praktijkvoorbeelden, zoals het echt reinigen van voegen van een supermarktvloer, werken dan het beste. Verder denk ik dat er een grote shifting in het landschap van schoonmaakbedrijven gaat plaatshebben, groot blijft groot of groeit, mkb groeit ook door kleinere bedrijven over te nemen. Het bestaansrecht van kleine papa-mamabedrijven wordt nog moeilijker door steeds meer besparingen op tijd, dus geld. Prestatiegericht schoonmaken is gelukkig wel in opmars.”

“Exentr gaat een nieuwe periode in voor groei richting de komende vijf jaren. We hebben ons in de afgelopen drie jaar gepositioneerd als fabrikant van premiums en voor periodieke projecten, niet voor dagelijks. Hier gaat verandering in komen. In september lanceren we onze Daily line!”

Over Zomergasten:
Het interview met Niek Besuijen hoort tot de serie Zomergasten die Schoonmaakjournaal deze zomer publiceert. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… over 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven wij bovendien een eigen platform. Op dinsdag 28 augustus is de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Stuur dan een mail aan info@schoonmaakjournaal.nl.

Delen