Zomergast (10) Annelies De Meulenaere (Pollet) over 5 jaar later: “Van reinigen naar gezondheid bevorderend”

september 4, 2018 in Bedrijven vertellen, FM Next Generation, België

Onze laatste zomergast is Annelies De Meulenaere. Deze 33-jarige marketing & communicatie manager van Pollet Cleaning & Hygiene Solutions in Doornik in België werkt nog maar kort in de schoonmaakbranche, maar heeft er al een duidelijke kijk op. Lees over hoe zij het schoonmaakvak waardeert als universele randvoorwaarde. Zij kijkt naar het schoonmaakwerk als veelomvattende know-how-job en roept op om dit positieve imago actief uit te dragen. Om over 5 jaar het vak niet meer als  reinigingsproces, maar als ziektewerend en gezondheidsbevorderend in te zetten.  Een revolutie teweegbrengen voor meer waardering.

Wanneer kwam jij voor het eerst met de schoonmaakbranche in aanraking?
“Mijn job bij Pollet is mijn eerste job in de schoonmaakbranche. Hiervoor verzorgde ik de communicatie in het bank- en verzekeringswezen en bij een digitale start-up. Bij Pollet werk ik sinds oktober 2017. Ik was op zoek naar een nieuwe uitdaging bij een jong en ambitieus bedrijf. Een bedrijf dat denkt aan groen, innovatie en oog voor de mens heeft. Tijdens mijn zoektocht las ik een artikel over Pollet, over het winnen van een innovatieprijs voor hun Caps, een ecologisch verantwoord systeem waarbij je een capsule met reinigingsmiddel op een sprayflacon met water schroeft en zo een goed doseersysteem creëert. Het duurzame aspect sprak mij aan en op basis daarvan heb ik spontaan gesolliciteerd. In oktober werd ik aangenomen om de nieuwe marketingstrategie uit te gaan rollen. Pollet is in bestaansleeftijd geen jong bedrijf (254 jaar), maar de organisatie drijft op innovatie en is jong van geest.”

Hoe is de liefde voor schoonmaak ontstaan?
“Bij Pollet heb ik leren zien dat het schoonmaakvak enorm onderschat wordt. Ten onrechte vind ik, want als je goed kijkt, kan niemand zonder. Het is een universele randvoorwaarde die teruggaat in de geschiedenis. Na de industriële revolutie was de kindersterfte hoog, verbetering van hygiëne zorgde vervolgens voor expansie van de wereldeconomie. Hoe is het dan mogelijk dat we schoonmaak niet waarderen?”

“En als je kijkt wat er nodig is in het vak: mensenkennis, technische en chemische kennis, mentale talenten om onder tijddruk te presteren. Het is een kruispunt van verschillende disciplines. Die moet je als schoonmaker toch maar allemaal beheersen. Bovendien is de schoonmaaksector een sector in volle ontwikkeling, dat maakt het voor mij zeer interessant.”

Wat vind jij belangrijke aandachtspunten in jouw werk en de schoonmaakbranche?
“Als ik aan reinigen denk, denk ik aan een totaalbeleving. Een visuele, geurige, tastbare beleving. Het verzorgen van deze fijne beleving moet ook voor de schoonmaker aangenaam zijn. Het werk moet met ergonomisch goed materiaal gedaan kunnen worden, met juiste werkmethoden en met voldoende tijd. Verder vind ik de service- en klantgerichtheid erg belangrijk. Het bijstaan van de klant, samen nadenken over oplossingen voor het werkterrein, ook digitaal, cocreatie voor nieuwe en verbetering van producten.

“Omdat het vak zo wordt onderschat, vind ik dat we de waardering moeten vergroten. We moeten echt actief aan het imago werken om te laten zien dat schoonmaak een vak is dat wordt uitgevoerd door gedreven vakmensen met knowhow. Als wij dit zelf niet voldoende en enthousiast uitdragen, is het ook moeilijk om gemotiveerde schoonmaakmensen aan te trekken.”

Hoe kijk jij naar de schoonmaakbranche over 5 jaar?
“Er wordt veel gepraat over robotisering en automatisering. Dat komt er zeker, maar ik zie robots nog geen complexe handelingen op grote schaal gaan uitvoeren. Wel bijvoorbeeld de inzet van een exo-skelet voor repeterende handelingen ter ondersteuning van de schoonmaker. Zeker zie ik toegevoegde waarde in de inzet van intelligente materialen en genereren van data door sensoren en intelligente etiketten.”

“Over vijf jaar kijk ik positief naar de evolutie waarbij meer respect voor mens en milieu heerst. Ik kom uit de dienstensector en werk nu vanuit Pollet in de productensector. Toch kijk ik ook naar ons bedrijf als diensteninzet. We zetten onze producten en expertise in om klanten en opdrachtgevers te servicen. We bieden een totaalbeleving met product, waarbij we nadenken over mens en milieu. Een mooie inzet die we steeds verder moeten doorvoeren.”

“Over 5 jaar hoop ik dat er voldoende, goede opleidingsmogelijkheden zijn. Wij zijn de Pollet Academy gestart. We bieden schoonmakers een fysieke opleiding met didactisch materiaal, leren hoe deze materialen te gebruiken, brengen kennis over chemie en de werkmethodes bij. Daarnaast ontwikkelen we een digitale versie om continu aan opleiden te werken. Tien minuten per dag leren via de smartphone met aan het eind een korte kwis. Waarom we hiervoor kiezen? We zien dat het voor schoonmaakbedrijven niet gemakkelijk is om een team schoonmakers dag op training te sturen. Dit vereist een grote mate van investering. Hoe eenvoudig en leuk is het dan om een oplossing te bieden met aantrekkelijk digitaal leren met korte teksten, filmpjes en kwisjes, die bijblijven en waarover onderling gesproken wordt.”

“Zelf hoop ik over 5 jaar de nieuwe marketingstrategie van Pollet volledig te hebben uitgerold, zodat iedereen kennis heeft van onze kwaliteitsproducten. We zijn nu nog te bescheiden en mogen meer delen. Misschien doen we dat wel op een revolutionaire manier? Door een omslag in gang te zetten van reinigingsmiddelen naar ziektewerende en gezondheidsbevorderende producten. Een omslag die je kunt maken door het aanpassen van gebruik chemie en toevoegen probiotica.”

Over Zomergasten:
Het interview met Annelies De Meulenaere is de laatste van de serie Zomergasten, die Schoonmaakjournaal deze zomer publiceerde. Ditmaal met jonge talenten van rond de 30 jaar met een leidende positie in een schoonmaak(gerelateerd) bedrijf of jongeren met zeer ambitieuze plannen. Om samen met hen te kijken naar hun komst en ervaringen in de schoonmaakbranche, hun passie, trends en ontwikkelingen en verwachtingen. En… over 5 jaar later: hoe zien zij dan hun rol in het bedrijf en de schoonmaakbranche? Een interview met een knipoog naar het thema FM Next Generation. Deze jonge talenten geven wij bovendien een eigen platform. Op dinsdag 28 augustus was de kick-off bijeenkomst. Ben jij niet ouder dan 35 jaar en wil jij ook meedenken over ontwikkelingen in de schoonmaakbranche? Stuur dan een mail aan redactie@schoonmaakjournaal.nl.

Delen