Wintergast (5) Yannick de Roos (Hago Next): “Innovaties aanpakken om te overleven”

Van positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers tot de ontwikkeling van datagedreven schoonmaak. Yannick de Roos, innovator bij Hago Next, benoemt waarmee hij en het bedrijf zich in 2018 hebben beziggehouden, wat zij in het nieuwe jaar gaan ontwikkelen en waarom de schoonmaakbranche innovaties moet aanpakken om te overleven. Een boeiend betoog over beleving en verandering in de schoonmaakbranche.

Wat waren de topics in 2018 voor jou en Hago Next?
Hago Next is ontstaan vanuit de wil het beter te doen voor onze medewerkers. Het is daarom ook zó gaaf dat we dit jaar als kroon op het werk, een prijs hebben gewonnen!”, begint Yannick enthousiast. “De prijs is bestemd voor organisaties die zich positief onderscheiden in het bevorderen van duurzame inzetbaarheid van medewerkers. In 2018 hebben we ons samen met ons moederbedrijf Vebego en al onze zusterbedrijven gericht op een ander doel: onze dienstverlening koppelen aan de Sustainable Development Goals (SDG’s) van de Verenigde Naties. We doen het niet alleen goed voor onze medewerkers, we gaan voor een betere wereld. En dat is precies de reden dat ik een stapje extra wil zetten voor Hago Next en de hele Vebego-organisatie. We koppelen ook innovaties aan de SDG’s. We definiëren onze werkzaamheden en werkwijzen opnieuw. Wordt een toilet daadwerkelijk gebruikt? Als dat niet het geval is, moeten we het dan wel schoonmaken? Het schoonmaken van een toilet kost gemiddeld 8 liter water. Als we één toilet dat niet gebruikt wordt niet schoonmaken gedurende 365 dagen, dan besparen we zomaar 2920 liter water. Daarbij voert onze medewerker geen taak uit die niet nodig is. Als we al deze inzichten hebben, dan kunnen we daarop sturen. Dat heeft impact op SDG 3 (gezondheid en welzijn), SDG 6 (schoon water en sanitair), SDG 8 (eerlijk werk en economische groei) en natuurlijk op SDG 9 (innovatie). Met een kleine aanpassing impact maken op vier van de SDG’s, hoe gaaf is dat!”

Wat vond jij het meest opmerkelijke in 2018 in de schoonmaakbranche?
Als innovator vind ik het heel interessant om de ontwikkelingen te volgen. Ik zie dat de markt op dit moment enorm in beweging is. Wat me in 2018 vooral is opgevallen in de schoonmaakbranche is dat we ons steeds meer richten op de klant van de klant. Op productiviteit van de kantoormedewerker bijvoorbeeld. Of op veilig voedsel voor de consument. We dragen uit wat een schoonmaker in 1962 al tegen Kennedy zei op zijn vraag wat hij aan het doen was: ‘I am helping to put a man on the moon’.

Tegelijkertijd heeft de schoonmaakbranche een aantal flinke uitdagingen”, voegt Yannick toe. “Hoewel er een lichte groei in de branche te herkennen valt, is het nog steeds een markt waar margedruk heerst en krijgen we de komende jaren bijvoorbeeld te maken met krapte op de arbeidsmarkt.
In de schoonmaakbranche zijn veel innovaties te zien. En in mijn ogen komt dat juíst door die uitdagingen. Omdat de branche die uitdagingen moet aanpakken om te overleven, worden we gedwongen te innoveren. En die innovaties hebben ertoe geleid dat we steeds meer impact maken op het leven van de eindgebruiker.”

Welke innovatie zette Hago Next op de markt?
Yannick licht drie van de zeven pijlers van Hago Next toe: “de eerste, ‘goed doen voor de mens’, resulteerde in 2011 in dagschoonmaak. Dit zorgde voor meer respect voor de schoonmaakmedewerker én voor de mogelijkheid voor een beter in te delen privéleven. Omdat de schoonmaker overdag werkt, kan deze ’s avonds met het gezin eten, bijvoorbeeld. Daarnaast richten we ons op transparantie voor onze klanten en op innovaties die gericht zijn op onze klanten en op de medewerkers.

Deze pijlers waren de afgelopen jaren ons kompas en blijven dat in de toekomst ook. Waar we in 2011 de stap maakten van traditioneel schoonmaken naar belevingsgerichte schoonmaak overdag, zijn we nu volop bezig met de volgende stap: datagedreven schoonmaak. Deze innovatie biedt transparantie richting onze klanten en de medewerker hoeft alleen schoon te maken wat vies is. Daarom past het precies binnen onze pijlers. We nemen onze medewerkers echt mee in het hele proces. Deze nieuwe stap heeft een grote impact op de dagelijkse werkzaamheden op de werkvloer.”

Wie was in 2018 jouw influencer?
“Tijdens mijn managementtrainee opleiding in het afgelopen jaar heb ik veel inspirerende mensen mogen ontmoeten. Maar de workshop van Marco de Witte heeft echt wat in mij losgemaakt. Het was een workshop waarin me duidelijk werd waarom ik de dingen doe die ik doe en wat mij echt gelukkig maakt. Erg indrukwekkend en moeilijk te beschrijven. Bij één onderdeel sta ik nog vaak stil. Ik gebruik het ook elke dag in mijn werk als innovator: “een organisatie is niet meer dan een groep mensen met hetzelfde doel maar elk met een eigen verhaal en basispatronen. Door je eigen verhaal te begrijpen en rekening te houden met ieders verhaal en dus problemen, talenten en “rugzakje” kun je samen de beste change bereiken.”

Welke trends & challenges verwacht jij in 2019?
Yannick zet er vijf op een rij: “Robotica; vooral de tweede lichting waar minder kinderziektes in zullen zitten als het gaat om schoonmaakmachines zullen steeds meer in gebruik genomen worden. Datagedreven schoonmaak zal steeds meer op de voorgrond treden. Daarbij moeten we onze medewerkers zeker niet vergeten. Voor hen heeft dit een grote impact. Daarom is het belangrijk om hierop te focussen.
Integrated facilities zien we in 2019 nog meer. Bio- of Nano schoonmaak zal in 2019 echt gebruikt worden. Culturen in bedrijven veranderen door de verschuiving van Babyboomers en generatie X naar Millenials. Zo bestaat in 2020 meer dan een derde van de wereldwijde beroepsbevolking uit Millenials.”

Over Wintergasten
Voor de serie Zomergasten sprak Schoonmaakjournaal deze zomer met tien young professionals. Mensen met een visie op schoonmaak, facility management en de veranderende wereld om ons heen, nu en over vijf jaar. We merkten een andere mindset. Dat inspireerde! En zo ontstond het idee van ons – inmiddels warm onthaalde en succesvolle – platform FM Next Generation. Deze winter bieden we ons podium Wintergasten ook aan #FMNextGen. Young professionals gunnen ons in zes vragen een kijkje in hun 2018 en blikken vooruit naar 2019.

×