UL-Team maakt spelenderwijs impact op gastvrij werken

oktober 17, 2018 in Nieuws, Bedrijven vertellen

Wat heeft een foto van snoepjes te maken met een training hospitality? Welk gedrag hoort bij vriendelijk zijn in jouw werk? Twee voorbeelden van vragen uit het nieuwe kaartspel van de in Culemborg gevestigde opleider, UL-Team. Een kaartspel dat UL-Team inzet om een verdiepingsslag te maken bij haar trainingen op het gebied van gastvrijheid. Om de impact op gastvrij werken te vergroten.

“Wij bieden meerdere gastvrijheidstrainingen aan”, vertelt opleidingsadviseur Nicole Mol, “voor zowel  medewerkers als management, in theorie en on the job. Deze trainingen worden door onze deelnemers en de werkgevers goed gewaardeerd. Daar zijn wij heel blij mee, maar dat betekent niet dat we stilzitten. Als opleider zijn wij continu op zoek naar manieren om de lesstof nog beter over te brengen, trainingen nog meer impact te laten hebben. Op een wijze die zowel medewerkers als leidinggevenden aanspreekt. Zo ontstond het idee voor ons kaartspel. Een interactief spelelement als extra onderdeel van onze trainingen waarbij we intens inzoomen op beleving, houding en gedrag in het facilitaire werkveld.”

Creatieve verdiepingsslag
“Met dit kaartspel willen wij op een creatieve manier een verdiepingsslag in gastvrij werken maken”, gaat Nicole enthousiast verder. We beperken ons niet alleen tot de schoonmaakbranche, we zetten het spel in voor medewerkers en management in de gehele facilitaire branche zoals schoonmaak, catering en beveiliging. Enige basiskennis van gastvrij werken is vereist om aan het spel mee te kunnen doen. Daarom bieden we deze training als verdieping van onze bestaande hospitalitytrainingen aan.”

Spelenderwijs leren
Het spel bestaat uit kaarten met vragen en foto’s. De vragen gaan over kennis, om de theorie van gastvrij werken te herhalen en vervolgens na te denken over welk gedrag bij de theorie hoort, zoals wat is vriendelijk zijn, wat doe je als je vriendelijk bent? Deze vraag kan iedere persoon anders beantwoorden: een praatje maken, oogcontact maken, groeten, de deur open houden of de ander helpen. Het gaat erom dat je als groep met elkaar in gesprek gaat en elkaar de ogen opent, dat er verschillende vormen zijn die jij zelf kunt toepassen. En dat je leert wat bij jou past, want wat de één prettig vindt, is voor de ander heel lastig, en als gedrag niet eigen is, komt het ook op jouw ‘klant’ niet als authentiek over. Verder zijn er vragen om actie: wat maakt gastvrij werken voor jou leuk, wat vind jij spannend aan gastvrij werken? Hoe kan gastvrij werken bijdragen aan meer werkplezier? Naast woordvragen bevat het spel ook associatiekaarten met foto’s. Een foto zegt vaak meer dan woorden, het sluit aan bij gedachten van de individu en leidt bij het uiten van deze gedachten tot mooie dynamiek in een trainingsgroep. Wat betekent een foto met snoepjes voor jou? Denk jij dan aan een schaal met snoepjes als warm onthaal voor bezoekers bij een receptie? Of denk jij aan de sfeer die snoepjes oproept, zoet, laagdrempelig, delen? Zo heeft ieder zijn of haar eigen interpretatie en kan je veel van elkaar leren. We zien de mooiste discussies en eyeopeners ontstaan.”

Extra trainingstool
“Zoals ik al meldde, is het UL-Team kaartspel een vervolg op een training, een extra dagdeel en tool om een goede verdiepingsslag te maken. De trainer zet per doelgroep een werkvorm in met de kaarten, een wijze die hij/zij op dat moment het beste vindt passen. Een voordeel van dit kaartspel is dat het goed toepasbaar is bij medewerkers die de Nederlandse taal minder goed beheersen. De fotokaarten zijn grenzeloos en spreken ieder aan.”

“Voor medewerkers ga je dieper in op de dagelijkse praktijk, het contact met gasten in een pand. Leidinggevenden zet je met kennis- en actievragen in beweging om vanuit de medewerkers te denken. Hoe begeleid je hen naar optimale inzet en resultaten? Hoe ga je toegankelijk in gesprek met jouw medewerkers om hen tot eigen gastvrij gedrag aan te zetten? Wat is jouw aandeel hierin?
Als de deelnemers met een hoofd vol nieuwe kennis, ideeën én een big smile naar huis gaan, omdat zij weten dat ze de volgende dag het nieuwe gedrag meteen kunnen inzetten, zijn wij tevreden”, besluit Nicole.

Over UL-TEAM
UL-Team maakt deel uit van Kaleidon: een holding waarmee we een totaaloplossing bieden op het gebied van soft services binnen de facilitaire dienstverlening zoals facilitaire opleidingen en trainingen, schoonmaakonderhoud, catering en voedselveiligheid, beveiliging, groenvoorziening, copiers en (automatiserings)systemen. Binnen Kaleidon participeren bedrijven die elkaar versterken en ondersteunen in ieders specifieke dienstverlening.

Delen