Scholenschoonmaak: een aparte tak van sport

september 3, 2014 in Bedrijven vertellen, Scholenschoonmaak

Edwin van Hemer - SVS 2Al is het thuis nog zo’n bende: een school of kinderdagverblijf moet schoon zijn. Goede schoonmaak is belangrijk om een gezonde en veilige omgeving en het welzijn van de gebruikers te kunnen waarborgen. En die taak kan niet iedereen zomaar op zich nemen. Wat maakt scholenschoonmaak zo bijzonder? Brancheopleider SVS legt uit.

De school verandert steeds meer van een schoolomgeving naar een leefomgeving. Het pand wordt behalve tijdens de standaardlestijden ook gebruikt voor tussen- en buitenschoolse (kinder)opvang. Door deze integratie, en dus ruimere openingstijden, wordt het pand intensief gebruikt. Om te zorgen voor een prettige werk-, speel- en leeromgeving moet daarom elke dag worden schoongemaakt. Een verantwoordelijke taak die niet iedereen zomaar op zich kan nemen, want schoonmaken is een vak. Dat is dan ook het credo van SVS.

Aparte tak van sport
Al meer dan 35 jaar behalen jaarlijks duizenden schoonmakers hun vakdiploma voor uiteenlopende schoonmaakopleidingen: van kantoorschoonmaak en ziekenhuisreiniging tot glasbewassing en treinenschoonmaak. De Basisopleiding Schoonmaken is de meest populaire opleiding. Schoonmaken in scholen en kinderdagverblijven is wat dat betreft een aparte tak van sport. Edwin van Hemert, national account manager New Business bij SVS: “Schoonmaken op die locaties is echt lastig, vanwege de afwijkende omstandigheden en diversiteit aan te reinigen ruimten. Verkeersruimten, lokalen, gymzalen, slaap-, kleed- en doucheruimten: ze moeten allemaal schoon. Niet voor niets hebben sommige schoonmaakbedrijven zich in deze markt gespecialiseerd.” Om de gezondheid van kinderen, docenten, bezoekers et cetera niet in gevaar te brengen, is grondig schoonmaken bovendien cruciaal. ”Want een vluchtig afgenomen tafelblad kan er op het oog heel schoon uitzien, maar je kunt de aanwezige micro-organismen niet zien, zoals bacteriën en schimmels. Het is belangrijk ook onzichtbare vervuiling vakkundig zoveel mogelijk te verwijderen. Een goede hygiëne kan bijvoorbeeld gezondheidsklachten, zoals astma, positief beïnvloeden.”

Assertief handelen
Niet alleen de kwaliteit van het schoonmaakwerk is belangrijk, maar ook de manier van communiceren. Van Hemert legt uit: “Schoonmakers communiceren bijvoorbeeld met hun leidinggevende over afwijkende afspraken voor het schoonmaken. Dat kan gaan om stoelen op de tafels plaatsen, speelgoed opruimen of kunstwerken afnemen. Bovendien komt de schoonmaker in een school of kinderdagverblijf in aanraking met kinderen, docenten en ouders. Dan is niet alleen je houding en taalgebruik belangrijk, maar ook gastvrijheid en assertief handelen. Wat doe je bijvoorbeeld als een kind op het toilet om hulp roept?” In de recent ontwikkelde Module Scholen en Kinderdagverblijven van SVS komt communicatie dan ook ruim aan de orde.

Resultaatgericht schoonmaken
In het basis- en voortgezet onderwijs, buitenschoolse opvang en crèches is resultaatgericht schoonmaken een veel gehanteerde methode. Hierbij vormen afgesproken kwaliteitseisen het vertrekpunt voor het al dan niet reinigen van elementen in een ruimte. Voor ieder element is beschreven wat de kwaliteitseisen zijn. Schoonmaakmedewerkers moeten nadenken en zelf vuil herkennen. Het is bijvoorbeeld aan de schoonmaker om plaatselijk vlekken van een vloer te verwijderen of ervoor te kiezen een vloer direct geheel te moppen. En een kwaliteitseis voor een digibord, beschrijfbaar met whiteboard-stiften, kan zijn: richels schoon en bord schoon van tekst en veegstrepen.

Van Hemert: “In het voortgezet onderwijs zijn weer andere soorten vervuiling aan de orde. De leslokalen zijn anders ingericht dan die van een basisschool en in aula’s kom je soms luxe loungehoeken met complete bankstellen tegen. De verschillen vragen om een aangepaste werkvolgorde. Het draait dus steeds om kijken, denken, doen en controleren.”

Delen