Rogier Moorman (Numatic): “Happy Cleaning concept wordt ook missie en slogan”

december 8, 2017 in Bedrijven vertellen

Wie op 21 november in het hoofdkantoor van Numatic International in Alphen aan de Rijn het internationale ISSA-gezelschap zag en hoorde bewegen op de muziek van Pharell Williams, was getuige van de lancering van de nieuwe slogan van Numatic: Happy Cleaning. Na de introductie in januari 2017 van het concept – machines met een ‘smile’ – kiest de producent van reinigingsmachines nu ook voor Happy Cleaning als slogan. “We laten iedereen ervaren wat geluk betekent. Het is niets zweverigs. Nee juist niet, het levert juist op. Voor iedereen: medewerkers, relaties, klanten. Privé en zakelijk. We willen ‘gewoon’ op een plezierige manier zaken doen.”

“Het zat al langer in de pipeline om onze missie te lanceren. We hebben dat op een andere manier gedaan: dansend op de muziek van Pharell Williams”, blikt Rogier Moorman, managing director van Numatic International terug op de ISSA-bijeenkomst op 21 november. Het blijkt lastig om je als bedrijf in je missie te onderscheiden en om te laten zien wat je doet: “Vele laten hun core business niet of niet goed zien en zijn in hun missie en visie te algemeen. Iedereen is duurzaam, iedereen biedt service, iedereen is innovatief”, onderbouwt Moorman. “Wat wij doen, is dat allemaal en is samengevat in ons mission statement, met als pay off Happy Cleaning.”

Succes boeken
“Medewerkers moeten gemakkelijk en snel uit kunnen leggen wat we doen en hoe we het doen”, vervolgt Moorman. Maar… de mini elevator pitch – je bedrijf in één regel voorstellen – is één, daarmee succes boeken is twee. Moorman: “Met onze missie laten we ervaren wat Happy Cleaning betekent. We geven een gevoel van geluk. Waarom? Omdat een bedrijf met gelukkige medewerkers bijvoorbeeld meer productiviteit, meer innovatie en minder ziekteverzuim betekent. Onderzoeken wijzen dat keer op keer uit. Natuurlijk ook wij hebben een groeistrategie en -ambitie; met sterke mensen kun je dat realiseren. Want als je sterke mensen hebt, levert dat zelfvertrouwen op. Dat resulteert weer in sterke teams, die aan sterke relaties bouwen. En stevige relaties zorgen voor lange en prettige samenwerkingen en resultaat.”

Je sterkste klant
Moorman doet een oproep: “Wat zou er met je bedrijf gebeuren als je je medewerker gaat behandelen als je sterkste klant? Laten bedrijven daar eens over na denken. Hoe gaan bedrijven dan acteren? Het gaat om waardering, erkenning,  zelfstandigheid. Ik wil geluk uit het zweverige trekken, want geluk is niet zweverig, het is een belangrijke factor. Geluk kun je definiëren als ‘een toestand van algemene tevredenheid’ en daar streven we dan ook naar.”

Moorman geeft nog een voorbeeld: “Aan het einde van het jaar zijn we met de medewerkers in onderhandeling. Maar iedereen weet dat extra salaris een short satisfier is, omdat geld niet zaligmakend is. Als je samen met je mensen een doel bepaalt, vertrouwen geeft en hij of zij erkenning krijgt én ervaart, dan volgt het met plezier je werk doen als bijna vanzelfsprekend. Dan kunnen we op een plezierige manier zakendoen. En dat willen we.”

Over de Numatic ambitie
Iedere organisatie kiest zijn of haar ambitie. Zo ook Numatic Benelux. Wij hebben een groeistrategie. Ons doel is om, samen met u, steeds meer personen te laten werken met onze reinigingsmachines, -middelen en –materialen. Niet alleen om goed schoonmaakonderhoud, maar ook met plezier schoonmaken te waarborgen. Goede hygiëne is belangrijk voor ieders functioneren, op het werk en thuis. Numatic draagt hier positief aan bij. Met haar assortiment en met haar manier van werken. Onze relaties noemen ons betrouwbaar, service- en oplossingsgericht. Wij voelen ons prettig bij deze werkwijze. Soms gaan we ook over onze eigen grenzen, zijn we gewoon té aardig, hebben we te veel passie om u en de eindgebruikers te helpen. Is dit in zakelijk opzicht verkeerd? Nee, wij geloven sterk in dat wat je geeft je ook terugontvangt. En dat hebben wij door de jaren heen ervaren. Wij werken niet voor niets met veel van u lang samen. Daar hebben we een goed gevoel bij, daar zijn wij happy mee.

Happy Cleaning – happy feeling met Pharell Williams: 990 miljoen mensen gingen u al voor: https://www.youtube.com/watch?v=y6Sxv-sUYtM

Delen